Dagens PS

Stort test: Så bra är bilarnas pekskärmar

Vad tycker du om din bils skärm? (Foto: Skoda, Tesla och Mini)
Vad tycker du om din bils skärm? (Foto: Skoda, Tesla och Mini)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 17 mars 2025Publicerad: 17 mars 2025

Bilarnas pekskärmar har blivit en allt större del av körupplevelsen, men de kan också vara en potentiell säkerhetsrisk.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Ett omfattande test av bilarnas pekskärmar har genomförts av Autoexpress, där fokus legat på hur distraherande de olika systemen är för föraren. Resultaten visar på stora skillnader mellan olika märken, och Genesis system hamnar i botten av listan, trots dess visuella attraktion.

Autoexpress har gjort en ganska grundläggande studie som ni kan läsa mer av.

ANNONS

Genesis – Visuellt tilltalande men svårhanterligt

Genesis system, kallat ccIC, har kritiserats för att vara svårnavigerat och ha en överkänslig skärm. Testarna upplevde problem med att byta mellan olika funktioner, och att stänga av säkerhetssystem som filhållningsassistenten tog lång tid. Trots att systemet har en BMW iDrive-liknande rattkontroll och att klimatanläggningen är lätt att justera, hamnar Genesis sist i testet.

ANNONS

Senaste nytt

Skoda – Minst distraherande pekskärm

Skoda Enyaq (Foto: Skoda)
Skoda Enyaq (Foto: Skoda)

Skoda utsågs till vinnare i testet, tack vare ett system som är lätt att använda och inte distraherar föraren. Testarna uppskattade särskilt de traditionella ventilationsrattarna, vilket gjorde det enkelt att justera temperaturen. Skoda presterade bra i både filhållningsassistent- och navigationsuppgifterna.

Mercedes – Klar och responsiv skärm

Mercedes-Benz CLA (Foto: Mercedes)
Mercedes-Benz CLA (Foto: Mercedes)
ANNONS

Mercedes system fick beröm för sin tydliga och stora skärm, samt de praktiska snabbknapparna. Systemet var responsivt och presterade bra i radiostyrningsuppgiften. Däremot fick det kritik för temperaturjusteringen, som tog lång tid.

MINI – Enkel och funktionell design

Mini Cooper. (Foto: Mini)
Mini Cooper. (Foto: Mini)

MINI:s infotainmentsystem kombinerar en modern design med enkel användning. Testarna uppskattade att de flesta funktioner var lättillgängliga från startskärmen. Systemet presterade bra i temperatur- och radiostyrningsuppgifterna, men hade problem med långa laddningstider i navigationssystemet.

Volvo – Logiskt och användarvänligt

Volvo EC40 (Foto: Volvo)
Volvo EC40 (Foto: Volvo)

Volvos system ansågs vara logiskt och lättanvänt, men hade problem med långa laddningstider i Google Maps. Systemet presterade bra i filhållningsassistentuppgiften, men hade problem med att justera uppvärmda säten.

Tesla – Blandade resultat

Tesla Model S (Foto: Tesla)
Tesla Model S (Foto: Tesla)
ANNONS

Tesla, som var en pionjär inom pekskärmsteknik i bilar, hamnar i mitten av listan. Testarna uppskattade den stora skärmen och de logiska menyerna, men kritiserade laddningstiderna i navigationssystemet och den långsamma justeringen av uppvärmda säten.

Övriga märkens pekskärmar

  • Renault fick beröm för sin responsiva skärm, men ansågs komplex vid första användning.
  • MG hade problem med distraherande funktioner och en liten skärm.
  • Ford kritiserades för långsamma processhastigheter.
  • Peugeot fick kritik för temperamentsfulla svar, långa laddningstider och komplicerade menyer.

Bilarnas pekskärmar – slutsats

Testet visar att det finns stora skillnader i hur distraherande bilars infotainmentsystem är. Skoda utmärker sig som det minst distraherande systemet, medan Genesis hamnar i botten. Testet understryker vikten av att testa infotainmentsystemet noggrant innan man köper en ny bil, för att säkerställa att det är lättanvänt och inte distraherar föraren.

AI-bilen är här: CLA:n kan prata och känna dina känslor, typ

En helt ny Mercedes CLA med AI och smäcker design. Stora displayer, lång räckvidd och snabb laddning banar vägen för framtiden. Mercedes-Benz har

Läs också:

Sveriges järnväg allt sämre: 200 fel i tågtrafiken – varje dag. News 55

Till slut: Anders Tegnell får rätt om både pandemin och miljarderna. E55

ANNONS

Historiska skiftet: “Tyskland är tillbaka”. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Bäst på bilbelysning och styling

Specialiserade på allt inom bilbelysning och styling, med ett särskilt fokus på diodtuning. Allt från högkvalitativa dekaler, LED-lister, positionsljus, blixtljus, och ett omfattande utbud av bilbelysning.

Se mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS