Stockholm, en stad som stoltserar med sin tekniska framåtanda och höga elbilstäthet, hamnar nu i ett minst sagt pinsamt läge.
Stockholm sist i laddningsracet – EU-krav missas


Mest läst i kategorin
Enligt en färsk sammanställning från laddplattformen Virta, går det i genomsnitt 21 elbilar per publik laddpunkt i huvudstaden.
Det är inte bara långt över EU:s rekommendation på max 10 bilar per laddare, utan placerar Stockholm i bottenligan tillsammans med Skåne, Södermanland, Jönköping och Uppsala.
Situationen är alarmerande och sätter fingret på en nationell utmaning: den bristande laddinfrastrukturen. Medan elbilsförsäljningen fortsätter att öka, hänger inte utbyggnaden av laddstationer med.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Långa köer och frustrerade elbilsägare
“Utmaningarna med Sveriges laddinfrastruktur blev extra tydligt under helgerna, då många elbilister mötte långa köer och bristande tillgång till laddstationer,” konstaterar Martin Risberg, Sverigechef på IONITY till Virta.
Företaget, som satsar stort på snabbladdning, bygger nu Sveriges första renodlade elbilsmack i Värnamo.
Bristen på laddare leder till frustration bland elbilsägare och riskerar att bromsa den nödvändiga omställningen till en fossilfri fordonsflotta.
“För väldigt många medborgare som står i valet och kvalet till en elbil eller en laddhybrid så handlar mycket om tillgången på laddare,” säger Frida Berry Eklund, medgrundare till Klimatkollen.

Europas dyraste elbil visas upp i Stockholm – och 14 andra premiärer
När eCarExpo slår upp portarna i sina nya lokaler på Stockholmsmässan den 4–6 april 2025 väntar en fullmatad mässa för alla bilintresserade. Totalt 23
Senaste nytt
Regeringen lovar bättring – men verkligheten säger annat
Regeringen hävdar i ett handlingsprogram till EU-kommissionen att Sverige är på god väg att uppfylla EU:s mål om laddinfrastruktur. Men verkligheten på marken talar ett annat språk.
“Sverige ligger långt fram i arbetet med att bygga ut publik infrastruktur för laddning,” säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Samtidigt konstaterar Virta att endast åtta av landets 21 regioner lever upp till EU:s rekommendationer.
Ljusglimtar i laddningsmörkret
Trots den övergripande bristen på laddare finns det ljusglimtar. Gotland och Jämtland utmärker sig med endast fem elbilar per laddpunkt, och Västmanland lyfts fram som en föregångare.
“Västmanland ligger i framkant vad gäller elektrifiering med sin publika laddinfrastruktur och det finns stor potential att utnyttja laddstationerna för mer än bara elbilsladdning,” säger Martin Lundgren på Virta.
Utmaningen kvarstår dock: Sverige måste öka takten i utbyggnaden av laddinfrastruktur för att undvika att elbilsboomen kraschar mot en massiv laddningsvägg.

Kinesiska märken tar över elbilsförsäljning i Europa
Mitt i en växande europeisk elbilsförsäljning, där nya rekord sätts varje månad, sker ett skifte i maktbalansen. Trots en ökning av den totala
Läs också:
Sluga ligan åtalas – bedragarna stal smycken och kontanter. News 55
Lista: Utnyttja låga räntor och få mer bil för pengarna. E55
Trump gör världspolitik till business – och världen till kund. Realtid

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Specialiserade på allt inom bilbelysning och styling, med ett särskilt fokus på diodtuning. Allt från högkvalitativa dekaler, LED-lister, positionsljus, blixtljus, och ett omfattande utbud av bilbelysning.