Dagens PS

Stenskott ökar lavinartat – kostar 2,6 miljarder kronor

Har du upplevt att stenskotten blivit fler de senaste åren? (Foto: Getty Images)
Har du upplevt att stenskotten blivit fler de senaste åren? (Foto: Getty Images)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 10 mars 2025Publicerad: 10 mars 2025

Sedan början av 2000-talet har antalet rapporterade stenskott på bilars vindrutor ökat explosionsartat i Norge.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Enligt siffror från Finans Norge har antalet anmälda fall mer än fördubblats, från 122 178 år 2000 till 318 539 fall förra året. Denna markanta ökning beror på en kombination av faktorer som samverkar, skriver Motor.

Vägarnas beskaffenhet spelar roll

En av de främsta orsakerna är våra vägars skick. Många vägar, särskilt mindre landsvägar, har eftersatt underhåll med sprucken och smulande asfalt som lämnar gott om löst grus. Dessutom har halkbekämpningen förändrats, från grus till vassare stenkross, vilket ökar risken för stenskott.

Samtidigt har användningen av salt minskat av miljöskäl, vilket lett till ökad användning av sand som också kan orsaka skador.

ANNONS

Senaste nytt

Har antal stenskott ökat i Sverige?

“Ja, de har ökat de senaste åren och det finns flera anledningar till det. En del tror att det enbart handlar om att gruset eventuellt skulle vara kantigare eller hårdare, än förr, men det skulle i så fall enbart vara en del av sanningen”, säger Fredrik Thors, försäljningsdirektör på Carglass.

Vindrutornas storlek har ökat mycket då bilarna blivit allt större. Från 1980 har vindrutans storlek ökat med nästan 40%, så sannolikheten att ett stenskott ska träffa en vindruta har ökat.

Suv:ar är populärt idag. De har en brantare vindruta vilket göra att vinkeln till gruset som kommer flygandes blir större vilket leder till en kraftigare smäll.

Större bilar leder till större däck med större däckmönster vilket gör att gruset lättare fastnar där och sedan slungas upp mot bakomvarande fordon.

ANNONS

Bilarna accelererar och kör också snabbare idag vilket gör att kraften när gruset träffar en vindruta är kraftigare. Det finns alltså fler faktorer som bidrar till att antal stenskott ökar.

Livsfarliga däcket gör comeback – undvik till varje pris

Årets däcktest från Råd & Rön avslöjar en skrämmande sanning, ett däck är direkt livsfarligt med usla bromsegenskaper. Samtidigt finns det flera

Väderförhållanden bidrar

Väderförhållandena spelar också en roll. Vintrarna har blivit mer oberäkneliga med snabba temperaturväxlingar, vilket leder till att mer grus och stenar hamnar på vägarna. Risken för stenskott är störst i tätbefolkade områden med mycket trafik och motorvägar, som exempelvis Oslo-området.

Försäkringsskydd och åtgärder

För de flesta bilister täcker försäkringen stenskottsskador. En reparation har oftast ingen självrisk, medan ett byte av vindruta kan kosta cirka 3 000 kronor. Det viktigaste är att agera snabbt om du får ett stenskott. Sätt ett plåster på skadan och uppsök en glasmästare så fort som möjligt för att undvika att rutan spricker.

Kom in i gemenskapen:

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

Vad ska man göra om man får ett stenskott?

ANNONS

Det har alltid varit viktigt att laga stenskotten direkt, säger Thors. Men nu är det ännu viktigare att laga i tid så det inte spricker eftersom ett vindrutebyte ofta innebär att en kalibrering av hela bilens förarassistentsystem krävs.

Carglass studier visar att 2028 kommer ca 70 procent av alla bilar behöva kalibreras. Med all ny teknik i vindrutan och koppling till kameror och sensorer som ska kalibreras så blir det dyrare och dyrare att byta.

“Försäkringsbolagens skadeutbetalningar fortsätter att öka vad gäller glasjobb för motorfordon. Den totala ersättningssumman för försäkringsbolagen passerade tre miljarder för 2023, där personbilar stod för 2,6 miljarder kronor. Den lär inte ha minskat under 2024”, säger Thors.

Vad brukar försäkringen täcka?

För att försäkringen ska täcka lagning av de stenskott du har får stenskotten inte vara fler än 3 stycken, de får max vara 3 cm diameter och inte sitta i siktfältet eller framför kameran. Stenskotten måste även sitta mer än 5 cm från rutans kant för att det ska gå att laga dem, skriver Carglass.

Experternas råd för att undvika stenskott

Förr i världen använde Trafikverket grus och sandade hala vägar. Men sedan knappt tio år används istället stenkross. Den är både hårdare och vassare. Det har även tagits bort stänkskärmar på de moderna bilarna.

  • Håll avstånd till framförvarande fordon.
  • Var extra försiktig vid omkörningar.
  • Inspektera vindrutan regelbundet.
  • Åtgärda stenskott omgående för att förhindra sprickbildning.
  • Använd ett stenskottsplåster.
  • Uppsök en glasmästare fort som möjligt.

Genom att vara uppmärksam på dessa faktorer och följa experternas råd kan du minska risken för stenskott och undvika onödiga kostnader och besvär.

ANNONS

Bilskandalen i Växjö: över 140 fordon kan vara olagligt besiktigade

En omfattande mutskandal har skakat bilbesiktningsbranschen i Växjö. En besiktningsman misstänks ha tagit emot mutor för att godkänna trafikfarliga bilar,

Läs också:

Priserna på bostadsrätter sjunker medan villapriserna ökar. News 55

4 539 personer fick fel pension: “20 miljoner ska kompenseras”. E55

Dollarraset gynnar kronan – närmar sig viktiga gränsen. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS