Stellantis vd, Carlos Tavares, varnar nu för tullar mot Kina som enligt honom bara driver på inflationen inom EU.
Stellantis vd vill inte se tullar mot Kina: "En stor fälla"
Mest läst i kategorin
Bilkoncernen Stellantis vd Carlos Tavares talade under onsdagen i München och konstaterade då att den europeiska bilsektorn befinner sig i en ”darwinistisk period”.
“Vi pratar inte om en darwinistisk period, vi är inne i den”, sade Tavares vid en Reuters Events Automotive Europe-konferens i München, och tillade att prisstriden med asiatiska rivaler kommer att bli “mycket tuff”.
”Stellantis väntar sig en stor strid med kinesiska rivaler på den europeiska marknaden för elfordon, varning för betydande konsekvenser för jobb och produktion som resultat”, underströk Tavares.
Skarpt läge
Det här är en skärpning av tidigare uttalanden från Stellantis vd i ett läge där spänningarna mellan Kina, EU och USA kring handeln med elbilar växer.
EU väntas 5 juni fatta beslut om man ska följa USA i att införa ytterligare tullar riktade mot kinesiska elbilar.
Tavares synpunkt är att tullar på kinesiska fordon som importeras till Europa och USA är “en stor fälla för de länder som går den vägen”.
Han menar att tullar bara kommer att driva på inflationen där de införs.
Överkapacitet
”Det här kommer inte att bli lätt för återförsäljarna. Det kommer inte att bli lätt för leverantörerna. Det kommer inte att bli lätt för tillverkare. Som vi vet i Europa pratar alla om förändring, så länge förändringen ska genomföras av någon annan”.
“Vi är på väg mot en överkapacitet i den europeiska bilsektorn”, sade Tavares och konstaterade att Kina är på väg mot en marknadsandel på 10 procent på den europeiska elbilsmarknaden.
Den nivån, 1,5 miljoner fordon, motsvarar upp till tio monteringsfabriker, påpekar Tavares och skapar en överkapacitet.
”Håller med oss”
“För det mesta håller fackföreningarna med oss när det gäller vad som är risken som vi står inför och hur vi ska gå igenom den perioden”, hävdar Tavares.
Hans koncern Stellantis meddelade förra veckan att de börjar sälja elbilar i en joint venture, det första mellan en västlig och en kinesisk biltillverkare.
”Vi kommer att försöka vara kineser själva, vilket innebär att istället för att vara rent defensiva gentemot den kinesiska offensiven, vill vi vara en del av den kinesiska offensiven”, sammanfattar Stellantis koncernchef.
Läs mer:
Stellantis vd: “Elbilar inte för alla”. Dagens PS
Biljätten: Från el till bensin – pengarna som styr. Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.