Dagens PS

Stellantis vd vill inte se tullar mot Kina: "En stor fälla"

Stellantis vill inte ha biltullar mot Kina
Carlos Tavares t v när hans Stellantis nyligen skapade en joint venture med kinesiska Leapmotor. Som tack för kaffet slåss nu Tavares mot EU-tullar riktade mot kinesiska elbilar. (Foto: Caroline Chen/AP-TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 23 maj 2024Publicerad: 23 maj 2024

Stellantis vd, Carlos Tavares, varnar nu för tullar mot Kina som enligt honom bara driver på inflationen inom EU.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Bilkoncernen Stellantis vd Carlos Tavares talade under onsdagen i München och konstaterade då att den europeiska bilsektorn befinner sig i en ”darwinistisk period”.

“Vi pratar inte om en darwinistisk period, vi är inne i den”, sade Tavares vid en Reuters Events Automotive Europe-konferens i München, och tillade att prisstriden med asiatiska rivaler kommer att bli “mycket tuff”.

”Stellantis väntar sig en stor strid med kinesiska rivaler på den europeiska marknaden för elfordon, varning för betydande konsekvenser för jobb och produktion som resultat”, underströk Tavares.

Skarpt läge

Det här är en skärpning av tidigare uttalanden från Stellantis vd i ett läge där spänningarna mellan Kina, EU och USA kring handeln med elbilar växer.

EU väntas 5 juni fatta beslut om man ska följa USA i att införa ytterligare tullar riktade mot kinesiska elbilar.

Tavares synpunkt är att tullar på kinesiska fordon som importeras till Europa och USA är “en stor fälla för de länder som går den vägen”.

Han menar att tullar bara kommer att driva på inflationen där de införs.

ANNONS

Senaste nytt

Överkapacitet

ANNONS

”Det här kommer inte att bli lätt för återförsäljarna. Det kommer inte att bli lätt för leverantörerna. Det kommer inte att bli lätt för tillverkare. Som vi vet i Europa pratar alla om förändring, så länge förändringen ska genomföras av någon annan”.

“Vi är på väg mot en överkapacitet i den europeiska bilsektorn”, sade Tavares och konstaterade att Kina är på väg mot en marknadsandel på 10 procent på den europeiska elbilsmarknaden.

Den nivån, 1,5 miljoner fordon, motsvarar upp till tio monteringsfabriker, påpekar Tavares och skapar en överkapacitet.

”Håller med oss”

“För det mesta håller fackföreningarna med oss ​​när det gäller vad som är risken som vi står inför och hur vi ska gå igenom den perioden”, hävdar Tavares.

Hans koncern Stellantis meddelade förra veckan att de börjar sälja elbilar i en joint venture, det första mellan en västlig och en kinesisk biltillverkare.

”Vi kommer att försöka vara kineser själva, vilket innebär att istället för att vara rent defensiva gentemot den kinesiska offensiven, vill vi vara en del av den kinesiska offensiven”, sammanfattar Stellantis koncernchef.

Läs mer:

Stellantis vd: “Elbilar inte för alla”. Dagens PS

ANNONS

Biljätten: Från el till bensin – pengarna som styr. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]