Dagens PS

Stellantis vd: Utsläppskraven är “värdelösa”

Stellantis EU
Kritiken mot Euro 7 har till stor del kommit från stora biltillverkare som Stellantis, Volkswagen och Skoda.(Foto TT)
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Uppdaterad: 28 sep. 2023Publicerad: 27 sep. 2023

Den kommande utsläppsklassen Euro 7 har fått kritik från flera håll för att vara för strikt. Nu har EU kommit fram till nya och mindre strama regler.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Kritiken mot Euro 7 har till stor del kommit från stora biltillverkare som Stellantis, Volkswagen och Skoda.

Carlos Tavares, vd på Stellantis, har exempelvis kallat de striktare utsläppskraven “värdelösa” och sagt att de kommer att påverka bilindustrin negativt.

Den högljudda kritiken verkar ha gett utdelning, då Europeiska rådet nu tagit fram en ny, mildare version av Euro 7.

Det rapporterar Motor1.

Medlemsländer kritiska

Det är inte bara de stora biltillverkarna som har ställt sig tveksamma till Euro 7-reglerna. Ett antal medlemsländer har också höjt kritiska röster.

Däribland Frankrike, Italien, Tjeckien, Bulgarien, Ungern, Polen, Rumänien och Slovakien.

Enligt det nya förslaget ska de nya Euro 7-reglerna för personbilar och skåpbilar vara en ganska blygsam vidareutveckling av den nuvarande Euro 6-standarden.

Bussar och tunga fordon kommer dock fortfarande att beläggas med striktare utsläppskrav.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Inte skrivet i sten

Även om beslutet om de mindre strikta Euro 7-reglerna är officiellt betyder inte det att det sista ordet är sagt i frågan.

Förslaget presenterades under måndagen av Spanien, som för närvarande håller ordförandeposten i EU, och har godkänts av Europeiska rådet, som utgörs av flera EU-ministrar.

Den slutgiltiga versionen av lagen måste sedan också röstas igenom av EU-parlamentet och EU-kommissionen.

En bättre kompromiss

Den spanska ministern för industri, handel och turism, Hector Gomez Hernandez, tror att man nu har hittat en bättre balans mellan utvecklingskostnader för biltillverkarna och miljövinster.

Från biltillverkarnas sida har problemet varit de stora resurser som hade krävts för utveckling och typgodkännande av varje modell.

Stjälper mer än hjälper

Oron har varit att de ursprungliga Euro 7-reglerna, på grund av sina omfattande testkrav, skulle stjälpa snarare än hjälpa övergången till elbilar.

ANNONS

Renaults vd Luca de Meo har exempelvis varnat för att hårda krav på bilar med förbränningsmotor skulle distrahera och sinka företaget i utvecklingen av elbilar.

Dessutom har Skodas vd Klaus Zellmer konstaterat att det kan vara snudd på omöjligt att bygga småbilar som klassar in i de ursprungliga Euro 7-reglerna.

Läs även:

EU backar från skärpta utsläppsregler för bilar

Britterna svänger om elbilar – biltillverkare rasar

Elbilar gasar i Europa – nytt rekord

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg

Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.

Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg

Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]