Dagens PS

Stellantis vd i krismöte med italienska parlamentet

Nej, ingen vill ha den lilla 500e. Fortsatt stopp i fabriken. (Foto: Fiat)
Nej, ingen vill ha den lilla 500e. Fortsatt stopp i fabriken. (Foto: Fiat)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 03 okt. 2024Publicerad: 03 okt. 2024

Produktionen av den populära elbilen Fiat 500e har stoppats tillfälligt, och det är nu klart att stoppet förlängs.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Anledningen?

Jo, efterfrågan på den charmiga lilla elbilen är inte så hög som Fiat hade hoppats på skriver Reuters.

Produktionen stoppades först i mitten av september, med planer på att återuppta den 11 oktober. Nu har dock Stellantis, Fiats moderbolag, meddelat att produktionsstoppet förlängs till 1 november.

Företaget hänvisar till den vikande elbilsmarknaden i Europa, men är det verkligen hela sanningen?

Nytt batteri och hybridmodell

Trots motgångarna ger Stellantis inte upp hoppet om 500e.

Istället investerar de 111 miljoner kronor i utvecklingen av ett nytt högpresterande batteri till bilen. Exakt vad det nya batteriet kommer att innebära är ännu inte känt, men förhoppningen är att det ska ge längre räckvidd och mer kraft.

Samtidigt jobbar Fiat på en hybridversion av den lilla stadsbilen. Efterfrågan på hybridbilar har ökat medan elbilsförsäljningen stannat av, och Fiat anpassar nu 500e för att kunna erbjuda en ny hybridmodell.

Denna modell, som får namnet 500 Ibrida, förväntas lanseras i slutet av 2025 eller början av 2026. Hybridmodellen förväntas inte bara ge Fiat en skjuts i försäljningsstatistiken, utan också fylla tomrummet efter den bensin- och dieseldrivna versionen som lades ner i somras.

ANNONS

Ska tala med italienska parlamentet

Beskedet om det förlängda produktionsstoppet kom samtidigt som Stellantis meddelade att deras vd, Carlos Tavares, ska tala inför en italiensk parlamentskommitté nästa vecka.

Ämnet för mötet är framtiden för Fiats produktion i Italien.

Enligt Stellantis kommer Tavares att ge en “så uttömmande bild som möjligt av koncernens bilproduktion i Italien” och betona att “den komplexa internationella och europeiska situationen inom bilsektorn kräver snabba åtgärder.”

Volvo och Ikea i protest: Låt elbilskravet vara

Volvo och Ikea går samman med 49 andra företag i ett upprop till EU: Håll fast vid förbudet mot nya bensin- och dieselbilar från 2035. Volvo går i

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS