Biltillverkaren Stellantis, som äger bland annat Jeep, Dodge och Alfa Romeo, har nyligen presenterat STLA AutoDrive, ett nytt nivå 3-system för självkörande bilar.
Stellantis utmanar Tesla med nytt självkörande system


Mest läst i kategorin

Systemet tillåter föraren att ta bort händerna från ratten och ögonen från vägen, vilket innebär en potentiell revolution inom bilkörning.
Stellantis positionerar sig därmed som en direkt konkurrent till Tesla, som länge varit ledande inom området självkörande teknik. Det nya systemet STLA AutoDrive representerar ett stort steg framåt, men det finns en hake, skriver The Verge.
Trots att tekniken är redo att lanseras, dröjer det innan den faktiskt kommer ut på marknaden.

Kina kan använda Teslas FSD-system som vapen
Kinesiska myndigheter kan komma att använda Teslas självkörande system som ett vapen i det eskalerande handelskriget mellan USA och Kina. Teslas Full
Nivå 3 – ett steg före dagens standard
Nivå 3-autonomi innebär att bilen kan ta över körningen i vissa situationer, vilket skiljer sig från dagens nivå 2-system som kräver ständig uppmärksamhet från föraren. Med STLA AutoDrive kan föraren ägna sig åt annat, som att läsa eller titta på film, så länge de är beredda att ta över kontrollen när systemet kräver det. Stellantis teknikchef, Ned Curic, betonar att systemet ska göra tiden bakom ratten mer effektiv och njutbar.
Marknaden avgör lanseringen
Trots att STLA AutoDrive är fullt utvecklat, har Stellantis valt att inte lansera det omedelbart. Enligt en talesperson för företaget, Dan Reid, är marknaden för nivå 3-autonomi ännu begränsad. Stellantis inväntar ett mer gynnsamt marknadsklimat innan de introducerar tekniken. Detta kan tyckas märkligt, särskilt med tanke på att konkurrenter som Mercedes redan erbjuder liknande system i vissa regioner.

Blinkande blåljus utlöser “epilepsi” i självkörande bilar
Tydligen störs sensorerna på självkörande bilar ut av både det ena och det andra. Ny får bilarna tydligen svårt att se blåljus också. En ny studie visar
Framtiden för STLA AutoDrive
Stellantis har avslöjat att framtida uppdateringar av AutoDrive kan inkludera funktioner för terrängkörning. Detta är en intressant utveckling, då just terrängkörning ofta handlar om den direkta körupplevelsen. Om Stellantis lyckas integrera AutoDrive i terrängkörning, kan det öppna upp för helt nya möjligheter.
Konkurrensen tätnar
Stellantis är inte den enda biltillverkaren som satsar på nivå 3-autonomi. Flera andra stora namn, som Mercedes-Benz, Ford, GM, Volvo och Honda, utvecklar liknande system. Dock är det få av dessa system som är tillgängliga för konsumenterna idag, på grund av både tekniska och regulatoriska utmaningar.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Säkerhetsaspekten i fokus
Frågan om säkerhet är central när det gäller självkörande bilar. Vissa experter menar att nivå 3-system kan vara riskabla, eftersom de kräver att föraren snabbt kan ta över kontrollen i oväntade situationer. Studier har visat att övergången mellan automatisk körning och manuell körning kan vara problematisk, särskilt om föraren inte varit uppmärksam på vägen.

Hela familjen sover i självkörande SUV på motorvägen
En video från Kina väcker frågor om säkerheten kring självkörande bilar och hur mycket man egentligen ska lita på tekniken. I en uppmärksammad video som
Företag som Waymo, som fokuserar på helt autonoma fordon (nivå 4), anser att nivå 3 är för farligt. De menar att det är säkrare att helt eliminera behovet av en mänsklig förare. De flesta traditionella biltillverkare verkar dock inrikta sig på nivå 2- och 3-system, då de ser en potential i att erbjuda dessa funktioner som tillval till sina kunder.
Stellantis intåg på marknaden för självkörande bilar är ett spännande steg. Det återstår att se när STLA AutoDrive faktiskt kommer att bli tillgängligt för konsumenterna och hur det kommer att påverka konkurrensen inom detta område.

Kia PV5: En tjuvtitt på framtidens transportbilar
Efter den nyligen presenterade EV4:s seriedesign, har Kia nu även lyft slöjan av PV5:ans design. Denna, märkets första dedikerade PBV-modell (Platform
Läs också:
Experten: Fler äldre kommer få bröstcancer. News 55
Europas bankaktier stiger stadigt – efter personalslakten. Realtid

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.