Dagens PS

Stellantis står fast vid EU:s utsläppsmål

Stellantis vill att målen är kvar, andra vill stoppa dem. (Foto: Tom Krisher)
Stellantis vill att målen är kvar, andra vill stoppa dem. (Foto: Tom Krisher)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 16 sep. 2024Publicerad: 16 sep. 2024

Flera biltillverkare vill att EU släpper målet men Stellantis anser att den ska vara kvar. Vi får se vad EU säger om det.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Stellantis, den globala fordonsjätten bakom märken som Peugeot, Citroën och Fiat, utmanar sina europeiska konkurrenter genom att vägra acceptera en eventuell försening av EU:s utsläppsmål för 2025.

Det är Automotive news Europe som skriver om detta.

Medan andra biltillverkare, samlade under branschorganisationen ACEA, trycker på för en tvåårig förlängning, håller Stellantis fast vid sin linje.

“Reglerna är satta – nu kör vi”

“Det skulle vara absurt att ändra reglerna nu,” dundrade Stellantis vd Carlos Tavares i en intervju med Agence-France Presse.

Han betonade att alla biltillverkare har haft lång tid på sig att anpassa sig till de kommande utsläppskraven, och att det nu är dags att visa vad man går för.

"Det skulle vara absurt att ändra reglerna nu" Ja det säger Carlos Tavares. (Foto: Fabio Ferrari)
“Det skulle vara absurt att ändra reglerna nu”. Ja det säger Carlos Tavares. (Foto: Fabio Ferrari)
ANNONS

Senaste nytt

Stellantis redo för elektrifiering

Tavares poängterade att Stellantis är redo att möta utmaningen.

ANNONS

Företaget har investerat stort i elbilar och har en tydlig strategi för att marknadsföra och sälja dem. Samtidigt uppmanar Stellantis regeringar att fortsätta subventionera elbilsköp för att underlätta övergången för konsumenterna.

ACEA vill se försening

ACEA, där bland annat Renault och Volkswagen ingår, har däremot en annan syn på saken. De menar att en försening av utsläppsmålen är nödvändig för att undvika produktionsstopp och skyhöga böter.

Enligt ACEA:s beräkningar skulle biltillverkarna tvingas stoppa produktionen av cirka två miljoner bilar eller riskera böter på upp till 140 miljarder kronor om målen inte uppfylls.

Gick ur ACEA 2022

Det är värt att notera att Stellantis lämnade ACEA redan 2022.

Företaget hävdar att de har vidtagit åtgärder för att klara utsläppsmålen genom att sänka kostnader, lansera nya modeller och möta konkurrensen från kinesiska tillverkare och Tesla.

Europas bilindustri i gungning

ACEA pekar på flera utmaningar som Europas bilindustri står inför, inklusive billigare modeller från Kina, höga energikostnader och svag efterfrågan från konsumenter.

ANNONS

Bilförsäljningen ligger fortfarande långt under nivåerna före pandemin.

Framtiden för utsläppsmålen

Det återstår att se hur EU kommer att hantera ACEA:s begäran om en försening. Stellantis starka motstånd signalerar dock att frågan är långt ifrån avgjord.

Oavsett utgången är det tydligt att Europas bilindustri står inför en avgörande period, där omställningen till elbilar och hållbarhet är central.

Läs mer:

Stellantis-kris: Återförsäljare i uppror. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]