Dagens PS

Stellantis stämmer en fjärde leverantör

Stellantis vill gärna att deras kontrakt med leverantörer ska gälla. Men leverantörerna höjer priserna ändå, det slutar med stämning. (Foto: Marco Alpozzi/AP/TT)
Stellantis vill gärna att deras kontrakt med leverantörer ska gälla. Men leverantörerna höjer priserna ändå, det slutar med stämning. (Foto: Marco Alpozzi/AP/TT)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 17 juli 2024Publicerad: 17 juli 2024

Biltillverkarens försök att minska kostnader påverkar nu direkt leveranskedjan. Stellantis stämmer nu ännu en leverantör för prishöjningar.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Biltillverkare vill alltid öka vinsterna. För att lyckas krävs lukrativa leverantörsavtal. Men nu har Stellantis problem. Spectra Premium Mobility Solutions, en av deras leverantörer, gör det svårare. De kräver högre pris för bränsletankar. Stellantis har därför lämnat in en stämningsansökan enligt Carscoops.

Kan stoppa produktionen

Stämningen hävdar att Spectra hotar produktionen av Pacifica vid Windsor Assembly Plant. Spectra kräver en prishöjning på 12,5 procent retroaktivt från 1 januari. Utan detta får Stellantis inga fler bränsletankar, vilket kan stoppa produktionen.

“Försvararen har erkänt för FCA att de redan har tillverkat cirka 400 bränsletankar som är färdiga och redo att levereras till FCA — men de kommer helt enkelt inte att skeppa dem för att försöka få ut massiva prishöjningar från FCA,” står det i stämningsansökan.

Oklart om vissa fabriker får stänga för en period. Om Stellantis och dess leverantörer inte kommer överrens så kan det sluta hur som helst. (Foto: Stellantis/Jeep)
Oklart om vissa fabriker får stänga för en period. Om Stellantis och dess leverantörer inte kommer överrens så kan det sluta hur som helst. (Foto: Stellantis/Jeep)

Begäran avslogs

För att tvinga Spectra att fortsätta leverera till kontraktspris, begärde Stellantis ett tillfälligt föreläggande. En domare i Oakland County avslog dock begäran. Nu måste Stellantis betala eller förbereda sig på att stänga ner produktionen tills vidare. Detta problem har de även med andra leverantörer.

Stellantis är redan i konflikt med MacLean-Fogg och betalar under protest för att hålla produktionen igång. I andra fall har de fått domstolsbeslut om att få delar till avtalspris. Ironiskt nog är domaren som avslog begäran samma som tidigare beviljat den i fall med Kamax och Yanfeng.

Just nu är det oklart om konflikten har påverkat Pacifica-produktionen. Chrysler tillverkar cirka 350 i veckan och vill öka till 750 innan årets slut.

ANNONS

Stellantis-återförsäljare kräver vd:s hjälp

Återförsäljare klagar på bristande tilldelning av vissa modeller. Dessutom saknar de ersättare för utgångna fordon hos Stellantis. Stellantis

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]