Dagens PS

Stellantis planerar för möjliga uppsägningar

Stellantis förbereder sig för att sparka personal. (Foto: Stellantis)
Stellantis förbereder sig för att sparka personal. (Foto: Stellantis)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 31 juli 2024Publicerad: 31 juli 2024

Stellantis tar ett stort steg i sin strävan att minska kostnaderna och öka effektiviteten. De erbjuder nu frivilliga avgångspaket till sina amerikanska tjänstemän. Det här är ett tydligt tecken på aggressiva kostnadsbesparingar inom företaget.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Anställda från vice vd-nivå och nedåt kommer att ha rätt till det här erbjudandet. Företaget har meddelat att det inte finns något krav på minsta tjänstgöringstid. Ett internt mejl från Stellantis, som Automotive News fick tag på, bekräftade planerna den 30 juli. Mejlet skickades sedan ut till alla berörda parter.

Stellantis provar allt möjligt nu

Stellantis har cirka 11 000 tjänstemän i USA. Det är däremot oklart hur många som är berättigade till erbjudandet eller vad företagets exakta mål är för personalminskningen. Stellantis, bolaget för märken som Ram, Jeep, Dodge och Chrysler har lovat att skicka detaljerade erbjudanden till de berättigade anställda i mitten av augusti. Dessa instruktioner kommer att hjälpa de anställda att förstå hur de kan få tillgång till sina individuella erbjudanden.

Under de senaste månaderna har Stellantis aktivt sökt sätt att minska sin personalstyrka. Det har gjorts genom både uppsägningar och avgångspaket för både tjänstemän och timanställda. I november förra året erbjöd företaget separationspaket till 6 400 amerikanska tjänstemän som en reaktion på de “utmanande marknadsförhållandena.”

Gör det som krävs

Det är också klart att företaget föredrar naturlig avgång och frivilliga program. Men de tvekar inte att ta till tuffare åtgärder om det behövs. Det här visar på deras engagemang för att genomföra Dare Forward 2030-strategin. De måste anpassa sig och hitta nya sätt att bli mer effektiva.

Stellantis gör allt för att anpassa sig och växa i en utmanande tid. Det här är deras sätt att säkerställa att de kan fortsätta vara en ledande aktör i bilindustrin. Och de är beredda att göra det som krävs för att nå dit.

Stellantis vinstkollaps – varumärken i riskzonen

Om Fords halvårsresultat verkade dåliga är de ingenting jämfört med Stellantis siffror. Biljätten backar rejält och skyller det på USA. Den

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS