Dagens PS

Stellantis kris: Inför sparpaket och stämmer facket

Stellantis drar åt svångremmen igen. (Foto: Getty Images)
Stellantis drar åt svångremmen igen. (Foto: Getty Images)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 08 okt. 2024Publicerad: 08 okt. 2024

Stellantis återupplivar sin åtstramningspolicy, internt känd som “Doghouse”, med syftet att skära ned på kostnaderna.

ANNONS

Mest läst i kategorin

De anställda får nu tydliga instruktioner om att vara mer återhållsamma med företagets resurser.

Beslutet kommer efter en tuff period där Stellantis sett en försäljningsminskning på hela 20 procent i USA under tredje kvartalet, jämfört med samma period förra året, trots olika köpincitament.

Totalt har försäljningen hittills i år sjunkit med 17 procent, vilket tydliggör företagets utmaningar.

Strategin avslöjad i interna mejl

Stellantis meddelade sina anställda om Doghouse-policyn genom ett internt mejl från finanschef Natalie Knight. Policyn innebär att företaget ska ha “striktare kontroll över inköpsrekvisitioner” och att externa utgifter ska skäras ner där det går.

Enligt Wall Street Journal, som tagit del av mejlet, uppmanade Knight de anställda att visa “mer disciplin” i sina utgifter, i hopp om att kunna åstadkomma stora besparingar.

Det är dock tydligt att den nya budgetåtstramningen inte kommer att påverka befintliga inköpsorder eller fakturor.

ANNONS

Senaste nytt

Doghouse – en bekant strategi?

Enligt Knight är “Doghouse” ingen ny term för Stellantis, men hon gick inte in på detaljer om dess tidigare användning. Däremot betonade hon att alla icke-nödvändiga utgiftsförfrågningar ska avslås.

ANNONS

Hon efterlyste dessutom “drastiska åtgärder” för att säkra positiva finansiella resultat för åren 2024, 2025 och framåt.

Aktieägarna kan sitta lugnt

I sitt mejl refererade Knight också till företagets vd Carlos Tavares och hans uttryck “darwinistiska tider”, som syftar på den svåra omställningen till elbilar som bilindustrin står inför.

Läs också: Krav på Stellantis vd att avgå

Trots tidigare positiva prognoser för kassaflödet förväntar sig Stellantis nu att förbruka mellan 65 och 120 miljarder kronor under 2024.

Företagets chef för investerarrelationer lugnade dock nyligen aktieägarna och lovade att de kommer att ha en “sund kassa” vid årets slut.

Konflikt med fackförbund

Stellantis har även hamnat i en tvist med fackföreningarna och har stämt United Auto Workers (UAW) och flera lokala avdelningar.

Företaget hävdar att UAW har brutit mot sitt avtal genom att hota med strejker, på grund av förseningar i planerade investeringar.

ANNONS

Stellantis menar att det avtal som ingicks förra året ger dem rätt att justera sina investeringar utifrån marknadsförhållanden, en tolkning som UAW motsätter sig.

Strejken hotar – Stellantis pressas till förhandlingsbordet

Fackförbundet UAW anklagar Stellantis för att bryta mot avtal och hotar med strejk. Biljätten står inför hård kritik från flera håll. United Auto Workers

ANNONS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]