Stellantis återupplivar sin åtstramningspolicy, internt känd som “Doghouse”, med syftet att skära ned på kostnaderna.
Stellantis kris: Inför sparpaket och stämmer facket
Mest läst i kategorin
De anställda får nu tydliga instruktioner om att vara mer återhållsamma med företagets resurser.
Beslutet kommer efter en tuff period där Stellantis sett en försäljningsminskning på hela 20 procent i USA under tredje kvartalet, jämfört med samma period förra året, trots olika köpincitament.
Totalt har försäljningen hittills i år sjunkit med 17 procent, vilket tydliggör företagets utmaningar.
Strategin avslöjad i interna mejl
Stellantis meddelade sina anställda om Doghouse-policyn genom ett internt mejl från finanschef Natalie Knight. Policyn innebär att företaget ska ha “striktare kontroll över inköpsrekvisitioner” och att externa utgifter ska skäras ner där det går.
Enligt Wall Street Journal, som tagit del av mejlet, uppmanade Knight de anställda att visa “mer disciplin” i sina utgifter, i hopp om att kunna åstadkomma stora besparingar.
Det är dock tydligt att den nya budgetåtstramningen inte kommer att påverka befintliga inköpsorder eller fakturor.
Senaste nytt
Doghouse – en bekant strategi?
Enligt Knight är “Doghouse” ingen ny term för Stellantis, men hon gick inte in på detaljer om dess tidigare användning. Däremot betonade hon att alla icke-nödvändiga utgiftsförfrågningar ska avslås.
Hon efterlyste dessutom “drastiska åtgärder” för att säkra positiva finansiella resultat för åren 2024, 2025 och framåt.
Aktieägarna kan sitta lugnt
I sitt mejl refererade Knight också till företagets vd Carlos Tavares och hans uttryck “darwinistiska tider”, som syftar på den svåra omställningen till elbilar som bilindustrin står inför.
Läs också: Krav på Stellantis vd att avgå
Trots tidigare positiva prognoser för kassaflödet förväntar sig Stellantis nu att förbruka mellan 65 och 120 miljarder kronor under 2024.
Företagets chef för investerarrelationer lugnade dock nyligen aktieägarna och lovade att de kommer att ha en “sund kassa” vid årets slut.
Konflikt med fackförbund
Stellantis har även hamnat i en tvist med fackföreningarna och har stämt United Auto Workers (UAW) och flera lokala avdelningar.
Företaget hävdar att UAW har brutit mot sitt avtal genom att hota med strejker, på grund av förseningar i planerade investeringar.
Stellantis menar att det avtal som ingicks förra året ger dem rätt att justera sina investeringar utifrån marknadsförhållanden, en tolkning som UAW motsätter sig.
Strejken hotar – Stellantis pressas till förhandlingsbordet
Fackförbundet UAW anklagar Stellantis för att bryta mot avtal och hotar med strejk. Biljätten står inför hård kritik från flera håll. United Auto Workers
ANNONS
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.