Dagens PS

Stellantis-kris: Återförsäljare i uppror

Stellantis återförsäljare är inte glada på Carlos Tavares, minst sagt. (Foto: Fabio Ferrari/TT)
Stellantis återförsäljare är inte glada på Carlos Tavares. (Foto: Fabio Ferrari/TT)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 13 sep. 2024Publicerad: 13 sep. 2024

Amerikanska Stellantis-återförsäljare rasar mot vd Tavares. De kräver åtgärder för att rädda de krisande amerikanska bilmärkena.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Stellantis har det inte lätt just nu.

Deras amerikanska återförsäljarnätverk är i uppror och pekar finger åt vd:n Carlos Tavares för den snabba nedgången bland biltillverkarens varumärken.

Det handlar inte bara om klagomål.

De har också skickat ett öppet brev där de kräver att han avsätter betydligt mer pengar för att rensa ut gammalt lager av bilar, och ger de amerikanska varumärkena en fräsch nystart.

Återförsäljarnas budskap är tydligt: åtgärda problemen eller se på när deras bilhallar förvandlas till kyrkogårdar för osålda bilar.

Kortsiktiga beslut

Ledningen för Stellantis National Dealer Council, NDC, som representerar återförsäljarnätverket och dess anställda, har anklagat vd Carlos Tavares för “hänsynslöst kortsiktigt beslutsfattande” som har haft “förödande” effekter på den amerikanska marknaden.

Detta inkluderar den “snabba försämringen” av ikoniska amerikanska varumärken som Jeep, Dodge, Ram och Chrysler, vars marknadsandelar har “minskat med nästan hälften”.

Läs även: Krav på Stellantis vd att avgå

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Dyster bild av Stellantis

Brevet, undertecknat av NDC:s ordförande Kevin Farrish, målar upp en dyster bild av Stellantis i USA.

Det beskriver hur “aktiekursen rasar, fabriker stängs, uppsägningar är utbredda och nyckelpersoner lämnar företaget”.

Skyller på Tavares

Återförsäljarna skyller nedgången på Tavares prestationer under 2023, då han enligt uppgift “skapade ett rekordår i lönsamhet för Stellantis” och fick en svindlande ersättning på “nästan fyrtio miljoner dollar”.

Brevet förespråkar att man rensar ut gammalt lager och “får fabrikerna att arbeta för fullt”, med fokus på att bygga bilar som “amerikaner vill köpa och har råd med”.

Stellantis svarar på kritiken

Det öppna brevet publicerades den 10 september, och Stellantis kontrade med ett svar dagen efter.

Företaget tar “absolut avstånd från brevet” och beskriver de åtgärder de har vidtagits för att åtgärda de onekligen nedslående finansiella resultaten för första halvåret 2024.

ANNONS

Framhåller förbättringar

Stellantis påpekar också att de rapporterade en ökning av försäljningen med 21 procent i augusti jämfört med juli. Företaget tillade att deras marknadsandel ökade med 0,7 procent. Och att återförsäljarnas lager har minskat med cirka 10 procent under de senaste två månaderna i rad.

Avfärdar personliga attacker

Som svar på anklagelserna om att ignorera återförsäljare, hävdade Stellantis att de “träffas och pratar varje månad, och har veckovisa samtal och personliga samtal på högsta nivå”.

Företaget avfärdade de personliga attackerna på vd Carlos Tavares i det öppna brevet och sa:

“Vi tror inte att offentliga personliga attacker är det bästa sättet att lösa problem”.

Investerar i framtiden

När det gäller kravet på investeringar och nya produkter släppte Stellantis ytterligare ett pressmeddelande samma dag.

Där avslöjade de en investering på 406 miljoner dollar i tre anläggningar i Michigan.

ANNONS
Klassikern vi hoppas inte ska dö ut. Men nu är det fokus på elvarianter. (Foto: Ram)
Klassikern vi hoppas inte ska dö ut. Men nu är det fokus på elvarianter. (Foto: Ram)

Elbilar och batterier

Investeringen omfattar en snabb omställning av Sterling Heights Assembly Plant för produktion av Ram 1500 BEV och REV-lastbilar.

Medan Warren Truck Assembly Plant kommer att öka produktionen av den elektrifierade Jeep Wagoneer.

Dessutom avsätts medel till Dundee Engine Plant för produktion av batterilådor och balkbearbetning, tillsammans med fortsatt montering av bensinmotorer.

Nu vill ingen köpa Fiat längre

Fiat 500e säljer inte alls. Det är dags för Stellantis att dra i nödbromsen. I stället fokuserar man på en mildhybrid och andra investeringar. Fiat

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS