Efter Carlos Tavares plötsliga avgång från vd-posten hos Stellantis i början av december hoppas italienska myndigheter på en försoning.
Stellantis i blåsväder – Italien hotar med att ta över bilmärken
Mest läst i kategorin
Målet är att säkra biljättens fortsatta närvaro i landet, skriver Carscoops.
I samband med ett möte med den italienska fordonsindustrin uttryckte premiärminister Giorgia Meloni sin ståndpunkt. Hon betonade att regeringen är beredd att göra sin del, förutsatt att Stellantis behåller fabriker och arbetstillfällen i Italien.
Spända relationer
Relationen mellan företaget och italienska myndigheter har varit ansträngd under det senaste året. Stellantis är Italiens enda stora biltillverkare.
Carlos Tavares hade tidigare lovat att öka den lokala produktionen till 1 miljon enheter, en betydande ökning från de cirka 750 000 fordon som tillverkades förra året. Trots detta har spänningarna varit påtagliga.
Italien har uppvaktat flera kinesiska biltillverkare i ett försök att locka dem att etablera produktionsanläggningar i landet.
Senaste nytt
Italienska krav på Stellantis
Enligt italiensk lag kan regeringen förvärva historiska varumärken som inte har använts på minst fem år.
I augusti varnade Italien Stellantis. Regeringen krävde att företaget skulle garantera en utlovad batterifabrik. Annars riskerade företaget att gå miste om 3,9 miljarder kronor i offentliga medel från EU:s återhämtningsfond efter covid-19-pandemin.
Enligt Italiens industriminister Adolfo Urso måste företaget visa ett starkt engagemang för landet och skydda italienska intressen.
“Det måste finnas en tydlig plan för Italien inom Stellantis industriella plan som skyddar nationella fabriker”, sa Urso till Reuters. Han tillade:
“Tavares är borta, han förstod inte verkligheten.”
Nystart efter Tavares?
Det har framkommit att Stellantis ordförande John Elkann ringde Meloni när Tavares avgång som vd offentliggjordes. Urso vill att företaget ska satsa “betydande ekonomiska resurser” i Italien.
Förhandlingarna mellan Stellantis och den italienska regeringen fortsätter. Det återstår att se om parterna kan nå en överenskommelse som gynnar båda sidor.
Kinesisk dödsfälla: Elbil får NOLL stjärnor i krocktest
En kinesisk elbil, Neta V, har fått noll stjärnor i ett säkerhetstest utfört av ASEAN NCAP, motsvarigheten till Euro NCAP i Europa. Bilen, som är en
Läs också:
Höjd skatt efter nyår: Så mycket ökar kommunalskatten. News 55
Snaran dras åt – Northvolts kamp mot klockan. Realtid
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.