Det är kaos i North Carolina. En bilhandlare har sagt upp sitt avtal med Stellantis och kräver att biltillverkaren köper tillbaka över 3 800 osålda fordon.
Stellantis: Fiffel bakom 3 800 osålda bilar
Mest läst i kategorin
Stellantis vägrar och har dragit Randy Marion Chrysler-Dodge-Jeep-Ram i Wilkesboro inför rätta. Allt handlar om att undvika en kostnad på hela 180 miljoner dollar säger Automotive News.
Stellantis påstår att Randy Marion Chrysler–Dodge–Jeep–Ram “bedrägligt beställt” fordon och ljugit om deras status. Huvudansvarige Randall Marion meddelade i ett brev den 13 juni att avtalet avslutas. Brevet kräver att Stellantis köper tillbaka alla nya fordon senast den 13 september. Stämningen inkluderade en 50-sidig lista med flotta och detaljhandelsenheter.
Ingen vet varför
Men varför avslutar Marion avtalet? De gav ingen förklaring. Dock står det i brevet att “återförsäljaren kommer att samarbeta med Stellantis under denna period och förväntar sig att Stellantis snabbt uppfyller sina skyldigheter.”
Stellantis ifrågasätter inte uppsägningen. FCA, eller Fiat Chrysler Automobiles, är listad som kärande. FCA slogs ihop med PSA Group 2021 och bildade Stellantis.
Randy Marion Automotive Group beskriver sig som “en av de största bilhandlarna i Carolina.”
Köpt för mycket
Enligt stämningen som lämnades in den 28 juni har Marion under de senaste tre åren beställt tusentals fordon, ofta på uppdrag av specifika kunder. Marion erkände nyligen för Stellantis att de rapporterade försäljningarna inte stämde och att de hade ett lager på 3 841 fordon.
Under 2023 rapporterade bilhandlaren att de sålt 4 532 fordon och ytterligare 770 mellan januari och maj i år.
Bryter mot Stellantis regler
Nu vill Stellantis ha ett snabbt domstolsbeslut. De menar att North Carolinas lag inte kräver att de ska köpa tillbaka fordonen. Lagen säger att biltillverkare måste köpa tillbaka varje nytt och osålt fordon som förvärvats inom 24 månader efter en uppsägning, om fordonet inte ändrats eller skadats och körts mindre än 1 000 miles.
Stellantis menar att de vanligtvis inte köper tillbaka fordon eftersom återförsäljare inte brukar ha så stora lager som Marion har här. De säger att butikens lager inkluderar 1 508 fordon köpta med återförsäljarens eget kontonummer, vilket bryter mot Stellantis regler.
Köpt på personliga bankkonton
Ytterligare 2 273 fordon beställdes med kundspecifika kontonummer. Två stora företagskunder visste inte ens om att Marion använde deras kontonummer för att beställa fordon och behöll dem istället för att leverera dem till kunderna.
Stämningen påstår också att Marion felaktigt kräver att Stellantis köper tillbaka hundratals fordon som köpts från andra återförsäljare snarare än direkt från biltillverkaren.
Modifierade bilar
Under 2021 och 2022 var stora pickups i hög efterfrågan. Istället för att sälja fordonen till tilldelade kunder, lagrade Marion dem för att sälja till höga priser. Vissa fordon hade blivit modifierade och borde inte överföras till Stellantis, menar biltillverkaren.
Nu är det väl bara att vänta och se hur det här går.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.