Hoppsan. Tidsfristen kortas avsevärt för Stellantis varumärken. Men det är inte Tavares som får göra jobbet.
Stellantis: Dödsstöten för klassiska bilmärken?
Mest läst i kategorin
Biljätten Stellantis, med sina 14 varumärken, står inför stora förändringar.
Ursprungligen gavs varumärkena tio år på sig att bevisa sin lönsamhet, men nu har vd Carlos Tavares meddelat att tidsfristen kortas ned till fem år.
Redan 2026 kommer en noggrann utvärdering att ske, och de varumärken som inte lever upp till förväntningarna riskerar att läggas ned eller säljas av, skriver Carscoops.
Tavares stramar åt Stellantis
Bakgrunden till detta beslut är att finansieringen för varumärkena endast sträcker sig till 2026, trots att många av dem har produktplaner som löper ända till 2031.
I en intervju under Paris Motor Show förklarade Tavares att granskningen av varumärkena kommer att inledas inom kort.
“Vi kommer att utvärdera varje varumärkes prestation efter ungefär två tredjedelar av Dare Forward 2030-planen, vilket innebär att beslut kan förväntas inom två till tre år”, sa han.
Oro i leden
Beskedet har skapat oro bland Stellantis anställda och återförsäljare.
Flera fackföreningar har uttryckt sin kritik mot Tavares strategi, och det spekuleras i vilka varumärken som kommer att drabbas hårdast.
Bland de mest sårbara nämns Chrysler, Lancia och Vauxhall, som alla har haft sviktande försäljningssiffror de senaste åren.
Ny vd tar över rodret över Stellantis
Ytterligare en faktor som spär på osäkerheten är att Tavares själv går i pension i början av 2026. Det innebär att hans efterträdare kommer att få det otacksamma uppdraget att fatta de slutgiltiga besluten om varumärkenas framtid.
Vem som tar över vd-posten är ännu inte klart, men det blir en person med ett tufft uppdrag.
Läs också: Slutkört för Tavares – avgår efter haveri i USA
Elkann lugnar
Stellantis ordförande, John Elkann, försöker dock lugna oroliga röster. I en intervju under Paris Motor Show uteslöt han alla former av sammanslagningar eller förvärv av andra tillverkare:
“Vi är fokuserade på vår egen verksamhet och att utveckla våra befintliga varumärken”, sa han.
Elkann betonade också att Tavares har styrelsens fulla stöd och att ledarskiftet sker på vd:ns egen begäran.
Läs mer om historien bakom de hotade bilmärkena Chrysler, Vauxhall och Lancia. Dagens PS.
Prispressad kinesisk suv siktar på europa
En ny kinesisk spelare tar sikte på Europas elbilsmarknad. Leapmotor, med stöd från Stellantis, lanserar nu sin tredje modell i Europa: den kompakta suven
ANNONS
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.