Dagens PS

Stadsduell: Mini Cooper SE vs Abarth 500e

Två små elbilar mot varandra. Det lev en solklar vinnare i den här fighten. (Foto: Fiat, Mini)
Två små elbilar mot varandra. Det lev en solklar vinnare i den här fighten. (Foto: Fiat, Mini)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 05 aug. 2024Publicerad: 05 aug. 2024

Sugen på en mindre elbil? En elbil som tar dig fram i storstan eller förorten? Vi har kollat in två av de mer populära bilarna och ställt dem mot varandra.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Så här funkar det

Bäst i alla tester handlar om att läsa igenom alla tester som gjorts på de bilar vi väljer att ställa emot varandra. Sedan sammanställs alla betyg och vi får fram ett snitt.

På så sätt blir det ganska tydligt vilken bil som faktiskt är bäst enligt den samlade motorjournalistkåren.

Alla tester har översatts till en 100-gradig skala där 100 är bäst och så vidare. Varje modell har därefter fått en genomsnittsbedömning av de antal tester de varit med i.

ANNONS

Senaste nytt

Plats 2 – Abarth 500e

Genomsnittsbetyg: 71,27 av 100

Snittpris Augusti 2024: 489 900 kronor

En kaxig liten sak på el. Tog sig inte till första plats men hedervärd andra plats. (Foto: Fiat)
En kaxig liten sak på el. Tog sig inte till första plats men hedervärd andra plats. (Foto: Fiat)

Den här lilla kärran är rolig. Den är kul att köra på mindre vägar och i förorterna. Däremot är den inte lika kul på längre resor och större vägar. En av de största negativa sakerna som tas upp är dess korta räckvidd och att den inte är så snabb.

ANNONS

En detalj som recensenterna tar upp är att den har en högtalare i bak, på utsidan alltså. Där spelas det upp ett ljud som gör att bilen faktist låter som en bensinare. Japp, den simulerar ett motorljud som anpassar sig efter hur du gasar och bromsar. Men grejen med detta är att den låter för högt. Många undrar varför de inte flyttat in det ljudet till enbart kupén för att skapa en roligare körning?

En negativ sak är priset, betydligt dyrare än Mina Cooper SE och du får mindre bil för pengarna också.

Test: Nya Abarth 500e – ger oss huvudvärk

Fiats eldrivna minsting 500e fick ett varmt mottagande när den kom år 2020, och nu har en sportigare Abarth-version av bilen lanserats. Vi har provkört

Plats 1 – Mini Cooper SE

Genomsnittsbetyg: 78,75 av 100

Snittpris Augusti 2024: 384 900 kronor

Mini Cooper SE har dålig täckvidd men vinner klart över den lilla Abarthen. (Foto: Mini)
Mini Cooper SE har dålig täckvidd men vinner klart över den lilla Abarthen. (Foto: Mini)

I 2024 års uppdaterade modell är recensenterna glada för det större batteriet och därmed den ökade räckvidden. Men det för med sig att bilen blivit mycket tyngre vilket då också visar sig i körningen. Men trots den ökade räckvidden är den inte tillräckligt lång.

Gränssnittet i infotainment-systemet är tydligt inte helt bra. Personligen anser jag att den här nyare runda skärmen i mitten är det fulaste jag sett. Den åsikten verkar jag inte vara ensam om.

ANNONS

Den har ett litet lastutrymme men är förbannat kul att köra. Baksätet är trångt men jämfört med Abarthen så är det luftigt.

Sammanfattningsvis så får du betydligt mer bil för mindre pengar med en Mini Cooper SE och det är väl det man vill.

Grattis, Mini, till vinsten.

Nya eldrivna Mini Cooper – snart i Sverige

Nu står det klart vad prislappen för nya eldrivna Mini Cooper landar på. Ebilen lanseras i Sverige under våren. För dig som är sugen på en eldriven Mini

BILListpris Aug 2024SnittbetygAntal testerTotala poäng
Mini Cooper SE384 900 kronor78,758630
Abarth 500e489 900 kronor71,2711784

Bäst i alla tester: Väntad vinnare i räckviddskampen

De här tre bilarna skryter om sin räckvidd men hur står de sig generellt mot varandra enligt den samlade kåren av motorjournalister? Bäst i alla tester

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS