Dagens PS

Sportiga RS3 är uppdaterad

Uppdaterade RS3:or till folket. (Foto: Audi)
Uppdaterade RS3:or till folket. (Foto: Audi)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 20 aug. 2024Publicerad: 20 aug. 2024

Audi RS3, som nyligen slog varvrekord på Nürburgring för kompaktbilar, är nu redo att ta plats på vägarna.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Modellen har fått en ny design med en uppdaterad grill och matris-LED-strålkastare som kan visa olika mönster för varselljus.

En uppdaterad front med detaljer i svart. (Foto: Audi)
En uppdaterad front med detaljer i svart. (Foto: Audi)

Grillens mönster återkommer i de omdesignade luftintagen, som nu pryds av svarta vertikala blad. För att ge bilen ett ännu mer aggressivt utseende har tre öppningar placerats ovanför den främre splittern, vilket skapar en illusion av en bredare bil.

Audi säger att designen ska påminna om 1987 års Quattro S1 Pikes Peak, även om likheterna kan vara svåra att se.

Audi RS 3 Sportback i sin läckra gröna färg. (Foto: Audi)
Audi RS 3 Sportback i sin läckra gröna färg. (Foto: Audi)

Bakre design och färgalternativ

Bakpartiet har fått nya grafikmönster på bakljusen, och stötfångaren har nu två sidomonterade vertikala reflexer samt en tredje reflex som delar diffusorn.

De tidigare färgalternativen Kyalami Green och Kemora Grey har fått sällskap av de nya Ascari Blue och Progressive Red. För första gången erbjuds RS3 också i Daytona Gray med matt finish. Grillen och diffusorn är alltid svarta, antingen i högblank eller matt utförande.

Audi RS 3 Sportbacks baksida. (Foto Audi)
Audi RS 3 Sportbacks baksida. (Foto Audi)
ANNONS

De 19-tums standardfälgarna har också en matt svart finish, men kan bytas ut mot valfria fälgar från Europas RS3 Performance Edition.

Dessa fälgar finns i matt mörkgrått eller i blank svart metallic med en tvåfärgad design för de som vill ha en djärvare look.

Audi RS 3 Sedan i den mer sobra lacken Kemora Grey. (Foto: Audi)
Audi RS 3 Sedan i den mer sobra lacken Kemora Grey. (Foto: Audi)
ANNONS

Senaste nytt

Interiöra förändringar

På insidan har RS3 fått valbara sportstolar i kolfiber, inspirerade av BMW M2. Dessa stolar kombinerar Nappa-läder på sidostöd med mikrofiber i mitten och en matt kolfiberbaksida.

För de som inte planerar att köra RS3 på bana så ofta, finns de vanliga sportstolarna i Nappa-läder fortfarande tillgängliga.

Insidan ser likadan ut på båda modellerna med bland annat den nya ratten. (Foto: Audi)
Insidan ser likadan ut på båda modellerna med bland annat den nya ratten. (Foto: Audi)

En annan nyhet är ratten, som nu har platta övre och nedre sektioner. Även växelspaken har fått en plattare design, och luftventilerna har fått röda accenter som däremot kanske inte faller alla i smaken.

RS 3 portback och sedan

ANNONS

RS3 Sportback fortsätter att erbjudas i Europa, medan den amerikanska marknaden endast får tillgång till fyradörrars sedanen. Europeiska köpare har ett brett utbud av kompakta prestandabilar att välja mellan från Volkswagen-gruppen, inklusive Golf R-kombin, som inte finns tillgänglig i USA.

Audi RS 3 Sedan är den enda av dessa två som tar sig till USA. Vi i Europa får båda. (Foto: Audi)
Audi RS 3 Sedan är den enda av dessa två som tar sig till USA. Vi i Europa får båda. (Foto: Audi)

Motor och chassi

Den uppdaterade RS3 behåller sin femcylindriga motor utan några ökade prestanda. Den välkända 2,5 TFSI-motorn fortsätter att producera 395 hästkrafter i europeisk version. Sebastian Grams, chef för Audi Sport, har antytt att mer kraft kan komma innan denna generation når sitt slut, vilket också kommer att markera slutet för den raka femcylindriga motorn.

Kolfiberstolarna om man vill ha den mer race-inspirerade känslan. Men det går att få mer normala stolar om man vill det. (Foto: Audi)
Kolfiberstolarna om man vill ha den mer race-inspirerade känslan. Men det går att få mer normala stolar om man vill det. (Foto: Audi)

Även om motorn förblir densamma, har Audi gjort justeringar under huven. De adaptiva stötdämparna reagerar nu bättre tack vare en ny algoritm, och bromskraftfördelningen har förbättrats för högre kurvhastigheter.

Detta gynnar också bilens förmåga att drifta, då RS3 nu har en mer bakvagnsglad karaktär. Nya specialdesignade standarddäck samt valfria Pirelli P Zero Trofeo R semi-slicks finns också tillgängliga.

Den svarta versionen av fälgarna. (Foto: Audi)
Den svarta versionen av fälgarna. (Foto: Audi)
Och den silvriga versionen av fälgarna. (Foto: Audi)
Och den silvriga versionen av fälgarna. (Foto: Audi)
ANNONS

Fakta om nya Audi RS3

FaktadetaljVärde
Pris i Tyskland (Sportback)Från 66 000 euro
Pris i Tyskland (Sedan)Från 68 000 euro
Amerikanskt pris (Sedan)63 395 dollar
Effekt395 hästkrafter
Hjul19-tums standardfälgar (mattsvarta)
LanseringsdatumSlutet av augusti
Källa: Audi

Välkommen Audi A5 till världen

Då var det dags, det som teasades för någon dag sen har nu presenterats fullt ut. Audi A4 har växt upp och blivit Audi A5. Då kanske ni undrar varför den

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS