Audis lilla halvkombi och sedan RS 3 är ett prestandamonster av rang. Nu släpps bilen i limiterad utgåva och blir råare än någonsin.
Specialversion av Audi RS 3 gör 300 knyck
Mest läst i kategorin
För ungefär ett år sedan provkörde vi nya generationen Audi RS 3 som bjöd på superbilsprestanda i en praktisk halvkombi eller sedan som kan användas till vardags.
Nytt tillskott prioriterar prestanda
Det nya tillskottet har fått namnet Audi RS 3 performance edition och sätter, som namnet antyder, prestanda i första rummet.
Audi RS 3 performance edition får både ny teknik för ytterligare körglädje och en smärre visuell uppdatering för en tuffare look.
Senaste nytt
Vinner över konkurrenterna
Den femcylindriga bensinmotorn hänger med än men får aningen högre effekt. 400 hästkrafter i vanliga Audi RS 3 har blivit 407 kusar i performance edition.
Resultatet är en topphastighet på 300 kilometer i timmen. Det slår både BMW M135i och Mercedes-AMG A 45 S med råge.
Vanliga RS 3 gör 290 kilometer i timmen med tillvalet RS Dynamics Package plus. Det innebär en ökning med 10 kilometer i timmen för specialversionen.
Finslipad teknik för bättre prestanda
I något av de sportigare körlägena öppnas avgasspjällen upp även när bilen står stilla. Något annat unikt för performance edition är RS sportfjädring som kontinuerligt justerar stötdämparna.
Funktionen RS torque splitter ökar stabiliteten och minskar understyrning. En annan detalj som ska öka greppet är däck som är semi-slicks och för att få stopp på ekipaget har bilen utrustats med keramiska bromsar.
Exteriöra förändringar innefattar motorsportfälgar, sportavgassystem och svarta Audi-ringar, emblem och ändrör.
Tillverkas i enbart 300 exemplar
LED-ljusen visar vid upplåsning av bilen ”300” och en målflagga. På insidan är skalstolar standard.
Audi RS 3 performance edition kommer enbart att tillverkas i 300 exemplar varav åtta av dessa tar sig till Sverige. Bilen förväntas börja levereras under början av 2023. Något svenskt pris är ännu inte fastställt.
Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.
Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.