BILTEST: Nya SEAT Leon FR. Den spanska tillverkaren har haft en förunderlig förmåga att bygga roligare bilar på samma plattform som VW och helt nya SEAT Leon FR är definitivt inget undantag. Låt oss se vad investeringen på 1,1 miljarder euro resulterat i.
Tyska ikon utmanas av tjocka släkten
Mest läst i kategorin
Spansk bakgrund och tysk teknik
När jag testade den 8:e generation av ikonen VW Golf i trakterna av Porto i början av december, så var det den nya 150 hk mildhybriden som imponerade mest (förutom 150 hk dieseln som man inte tar in i Sverige). Den var både snabbare och snålare än vad föregångaren utan 48 V batteriet och mildhybridtekniken var. En klart vinnande strategi.
Som jag skrev om i januari lanserar den spanska kusinen SEAT en helt ny Leon som bygger på samma drivlina och den modulära MQB Evo-plattformen som nya Golf fast med en 5 cm längre hjulbas för ett bättre baksätesutrymme men med samma storlek på bagageutrymmet.
Bara dessa detaljer borde göra Leon till en tuff konkurrent för storsäljaren VW Golf. Men det är inte allt. Sin vana trogen så kryddar spanjoren anrättningen sportiga köregenskaper och framförallt en läckrare design.
”SEAT Leon är vår mest sålda modell, och vi vill att den ska fortsätta på den inslagna vägen. Därför har SEAT investerat mer än 1,1 miljarder euro i helt nya SEAT Leon, främst inom fordonsutveckling och i produktionsanläggningarna”, berättar Carsten Isensee, tillförordnad VD på SEAT.
Läcker sportdesign
Om vi börjar med exteriören så har Seats designers haft en tydlig målbild; den yngre och mer aktiva köparen. Fronten följer det designspråk som först lanserades i den fina SEAT Tarraco för ett par år sedan. Dynamiskt sportig med en, till skillnad från nya Golf, en riktig grill, aggressiva LED-framljus och sportiga detaljer som påminner mer om Audi än VW.
De snygga 17” fälgarna och karossens taklinje som sveper svagt nedåt mot bilens bakdel, ytterligare accentuerar Leons sportiga ambitioner. Bakdelen med en LED-ljusslinga som sammankopplar LED-bakljusen likt SEAT Tarraco, ger även det en sportigare och snyggare image än storebror. Takspoilern över bakrutan och de dubbla (förvisso fejkade) avgasrören sätter signaturen och gör att folk vänder sig om för att beundra den eldiga skönheten.
Även interiört så har SEAT:s designteam utnyttjat samma teknik som i nya VW Golf men på ett betydligt sportigare sätt. Här finns samma utmärkta 10” pekskärm (tillval) med mängder av innehåll inkl. navigationen. Det enda som jag störde mig på var samma typ av värme- och volymkontroller som består av en touch-list men som förmodligen är helt okej när man väl vant sig vid den. Instrumentklustret är digitalt med möjlighet att välja display layout allt efter smak och tycke. Seat kallar den Digital Cockpit.
Här visas även kartan om man valt den utrustningsnivån. Givetvis så är Leon kompatibelt med Apple CarPlay och Android Auto. Dessutom finns appen Seat Connect där man kan fjärrstyra mängder av funktioner. Instrumentpanelens utformning är tjusigt flytande med ett smalt LED-ljus som följer hela panelens ovansida från dörrarna. Det finns ett antal färger att välja på i pekskärmen. En kul detalj är att varningen för dödavinkeln ligger integrerat i LED-ljusslingan. Det är riktigt snyggt gjort och skapar en skön känsla.
Sportratten med avfasad nederdel och snyggt integrerade kontroller har röda sömmar liksom de sköna sportstolarna med ett läckert rutmönster. Allt känns fräschare och framförallt sportigare utan att göra avkall på det praktiska.
På tal om praktiskt. SEAT Leon har, som jag tidigare nämnde, en 5 cm längre hjulbas än VW Golf och det märks i baksätet som är rymligare. Trots den sluttande taklinjen så hade jag inga problem att få plats med mina 197 cm. Bagageutrymmet är exakt samma som i Golf, dvs. 380 liter.
Temperamentsfulla köregenskaper
En redan kvick och körglad motor känns ännu kvickare med en större portion körglädje. Återigen har alltså SEAT:s tekniker lyckats krama ur VW-motorn det lilla extra som gör skillnaden som jag känt så många gånger tidigare. Leon är en aning hårdare satt i fjädringen vilket är en del av den sportigare attityden. Inte så hårt att den blir obekväm utan lagom för att den ska attackera snäva kurvor obehindrat.
Den 7-stegade DSG7-dubbelkopplingslådan med Volkswagenkoncernens nya lilla växelväljare, växlar sömlöst i alla körprogrammen som ingår utom i Sport-läget då växlarna formligen “smäller in”. Leon inbjuder helt enkelt till en mer aktiv körning för de som fortfarande uppskattar körglädje utan att behöva betala över en halv miljon.
Även motorn ger ifrån sig ett sportigt morrande när man trycker på gasen. Även om accelerationen 0-100 km/h på 8,4 sekunder inte är i sportbilsklass, så upplevs Leon snabbare. Mildhybridsystemet bidrar till lägre förbrukning och utsläpp eftersom eldriften gör det möjligt att rulla på frihjul med bensinmotorn avstängd. Även accelerationen från stillastående blir snabbare tack vare eldriften.
Komforten på motorväg är inte i limousineklass men helt klart jämförbart med den dyrare VW Golf. Nya Leon är betydligt tystare än sin föregångare och fullt jämförbart med Golf. Körmässigt så känns den bättre än föregångaren och det är ett bra betyg med tanke på att jag verkligen gillade “gamla” Leon.
Sammanfattning
SEAT har gjort det igen. Man har helt enkelt förädlat VW Golf både vad gäller design och teknik, precis som med SEAT Tarraco. Jag är hopplöst förtjust i det spanska temperament som genomsyrar nya Leon, allt från detaljlösningar till bilens köregenskaper.
Det faktum att SEAT Leon med samma motor dessutom startar 22.000 kr lägre än Golf, borde väl öppna dörrarna för denna pärla. Vill man nödvändigtvis ha en kombi så lanseras den i höst. SEAT kallar den Sportstourer och rymmer hela 617 liter. Något pris finns inte för tillfället men en kvalificerad gissning är ytterligare 10.000 kr.
Det kommer även fler drivlinor under året, som delas med övriga produkter inom Volkswagen Group som innefattar ett flertal olika motorer som vi hittar i bl.a. nya VW Golf. Det handlar om bensinmotor (TSI), dieselmotor (TDI) och laddhybriden (eHybrid) som härstammar från Passat GTE och Skoda Superb iV. SEAT kommer också att erbjuda en naturgasdriven 1.5-liters CNG-motor (TGI) som utvecklar 130 hk. Och så kommer det en Cupra-variant med +300 hk.
Teknisk specifikation och pris
SEAT Leon 1.5 eTSI 150 DSG Mild-Hybrid FR 5 dörrar
Motor: 1.5 liters 4-cyl turboladdad eTSI bensinmotor med mildhybrid
Effekt: 150 hk och 400 Nm vridmoment
Växellåda: 7-stegad dubbelkopplingslåda (DSG7)
Drivning: Framhjulsdrift
Prestanda: 0-100 km/h på 8,4 sekunder och toppfarten är 221 km/h
Bl. förbrukning enl. WLTP: 5,8 l/100km
CO2-utsläpp enl. WLTP: 133 g/km
Bagageutrymme: 380 liter
Vikt: 1.409 kg
Dragvikt: 1.500 kg
Pris från: 276.900 kr (kampanjpris 266.900 kr)
Årskatt år 1-3: 3.640 kr
Läs tidigare artikel om nya SEAT Leon här.
Läs mer om nya SEAT Leon här.
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.
Senaste nytt
Internet of Things – för en mer uppkopplad verksamhet!
Ta reda på mer om utvecklingen, framtidens möjligheter och lösningar med hjälp av Internet of Things.
Ge årets julgåva till forskningen – så får du vårt hjärta
Ge årets julgåva till Hjärt-Lungfonden, så får du vårt hjärta i form av ett elegant diplom, ett digitalt julkort och en e-postsignatur.