Nu är den här! Nya ES7– den efterlängtade lyxiga suven från NIO. Biltillverkarens nyaste tillskott kan redan förbeställas i Kina.
Spana in nya ES7– den lyxiga suven från NIO
Mest läst i kategorin
I förra veckan lanserade kinesiska NIO äntligen sin nya lyxsuv skriver Teknikens Värld.
Börsnoterade Nio startades 2014 och har sedan dess etablerat sig som ett av de ledande varumärkena inom elektrifiering.
I januari 2021 presenterade biltillverkaren sin första sedan – ET7. I slutet av 2021 följde NIO upp med sin andra sedan, kallad ET5. Denna mindre sedan kommer snart att ansluta sig till ET7 på vägar i Kina och Europa.
Allt sedan dess har det ryktats om att Nio skulle lansera en helt elektrisk lyxig SUV kallad ES7. Den var tänkt att lanseras redan i april, men de nya nedstängningarna i Kina satte käppar i hjulen för lanseringen.
Men nu är den alltså här. I Kina går den att förbeställa redan nu och kostar där runt 700 000 kronor. NIO finns i Norge men än så länge inte i Sverige. Det är inte heller inte känt när den nya modellen kommer till Europa.
NIOs snabbaste bil
Den nya suven är NIOs hittills snabbaste bil och är den första som använder tillverkarens NT 2.0-plattform liksom den första att demonstrera dess “Design for AD”-etos (vad som nu menas med det?)
Köparen har tre batterier att välja på: 75 kWh med räckvidd på 48,5 mil, 100 kWh med räckvidd på 62 mil eller ett ”Ultralong Range Battery”, på 150 kWh och över 85 mil i räckvidd.
Storleksmässigt kan den jämföras med Audi e-tron och BMW iX med sin längd på 4,91 meter. Den är 1,99 meter bred, 1,72 meter hög och har en hjulbas på 296 centimeter.
Senaste nytt
Enda kinesiska passagerarbilen med dragkrok
ES7 är ett av de första certifierade passagerarfordonen i Kina med förmågan att dra en husvagn eller en släpvagn. Den elektriska dragkroken som kan fås som tillval, har en maximal dragkapacitet på 2 000 kg. ES7 SUV kan inte bara leverera ström till bogserad utrustning, utan den kan också leverera till ström till urladdade fordon och andra externa enheter.
Med sin interiördesign fortsätter NIO att följa sin vision som ett “andra vardagsrum” för föraren. Som standard är utrustningen påkostad med framstolar med värme, massage och kylfläkt. Baksätet är även uppvärmt och har ett ställbart ryggstöd.
Läs mer om NIO SE7 här
Läs även: Glad midsommar för Polestar– gör börsdebut
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.