En elbil är ofta bra mycket tyngre än motsvarande förbränningsbil, något som nu gjort att körkortsregler kan komma att ändras, förutsatt att man kör på el eller gas.
Snart får din elbil väga över fyra ton på vanligt körkort
Mest läst i kategorin
Det är närmare bestämt regeringen som har gett Transportstyrelsen i uppdrag att utveckla en försöksverksamhet där tanken är att höja viktgränsen för körkort med B-behörighet från 3,5 till 4,25 ton.
Det rapporterar Dagens industri.
Ett steg i rätt riktning
Det rör sig primärt om att göra det enklare för diverse logistikföretag att elektrifiera sin vagnpark, utan att det inkräktar på verksamhetens lönsamhet.
Problematiken ligger i att elbilar väger mer, och i en transportbils fall innebär det att vikten på elmotorerna inkräktar på lastvikten.
Vikt en masse
Genom att höja totalvikten för B-körkortsbehörighet innebär det att allt fler åkerier och liknande kan välja elektriska lätta lastbilar.
I dagsläget finns det över 600 000 lätta transportbilar på svenska vägar, där en stor andel skulle kunna gå på el utan att inkräkta på fordonets användningsområde.
Det är dock under förutsättning att totalvikten höjs till 4 250 kilogram, vilket redan är verklighet på vissa marknader.
EU ligger steget före
Europeiska unionens medlemsstater kan redan ansöka om ett undantag från den nuvarande lagen, vilket alltså är det regeringen nu har gjort.
”Det här är en viktig åtgärd för att bibehålla svenska företags konkurrenskraft” förklarar infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlsson (KD).
Fritt fram att testa
Nu har Transportstyrelsen till den 8 mars nästa år på sig att utveckla en försöksverksamhet där både företag, myndigheter, och andra organisationer ska kunna ansöka om undantaget.
Det skulle alltså innebära att förare som har haft körkort i minst två år skulle kunna få undantag från körkortslagen.
Den nya viktgränsen motsvara så kallad utökad B-behörighet – även kallad B96.
Gynnar industrin
Utöver att det gynnar transportbilsmarknaden är det även gynnsamt för den sortens elbilar som är farliga nära – eller över – den befintliga totalvikten.
Några exempel är bilar som Ford F-150 Lightning, Hummer EV, och Rivian R1T.
Med det sagt innebär tyngre bilar även att rikets infrastruktur drabbas hårdare, något som även det är värt att ta i beaktande.
Läs även: Provkörning av Rivian R1T
Läs även: Provkörning av Ford F-150 Lightning
Läs även: Provkörning av Hummer EV
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.