Dagens PS

Smarta däck förhindrar olyckor – hämtar data från bilen

Ännu mer innovation när det kommer till bildäck. (Foto: Goodyear)
Ännu mer innovation när det kommer till bildäck. (Foto: Goodyear)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 13 jan. 2025Publicerad: 13 jan. 2025

Mer forskning och utveckling av däck är varmt välkommet. Den här gången är det Goodyear som tagit fram däck som använder data.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Goodyear har utvecklat en banbrytande teknik som ska ge säkrare trafik. Genom att analysera vägförhållanden, däckinformation och fordonsdata kan systemet aktivera bilens autobroms (AEB) tidigare än traditionella system, vilket kan förhindra olyckor innan de inträffar, skriver The Verge.

Hur fungerar det?

Goodyears system använder data från bilens kameror, väderinformation och däckens skick för att avgöra det optimala tillfället att aktivera autobromsen.

Systemet tar hänsyn till faktorer som väggrepp, däckens slitage och väderförhållanden för att fatta snabba och korrekta beslut.

ANNONS

Senaste nytt

SightLine – intelligenta däck från Goodyear

Goodyears SightLine-däck spelar en avgörande roll i systemet. Dessa intelligenta däck kan mäta väggreppet, lufttrycket och slitaget på däcken, vilket ger värdefull information till systemet. Genom att kombinera data från däcken med information från bilens kameror och väderlekstjänster kan systemet fatta välgrundade beslut om när autobromsen ska aktiveras.

Bra användning av bilens data. (Foto: Goodyear)
Bra användning av bilens data. (Foto: Goodyear)

“Autobromsen kan aktiveras mycket tidigare”, säger Werner Happenhofer, ansvarig för däckintelligens och e-mobilitetslösningar på Goodyear.

“Systemet tänker ‘vänta lite, min maximala bromsförmåga är förmodligen bara hälften så stor på grund av det lägre väggreppet’. Därför reagerar systemet mycket tidigare om det upptäcker en situation där en krock är nära förestående.”

ANNONS

Förbättrad säkerhet på våta vägar

Tester på våta vägbanor visar att systemet kan förhindra kollisioner i hastigheter upp till 80 km/h. Genom att aktivera bromsarna tidigare än traditionella AEB-system kan Goodyears teknik avsevärt minska risken för olyckor på hala vägar.

Däcken ska kunna förhindra olyckor på ett mycket bättre sätt. (Foto: Goodyear)
Däcken ska kunna förhindra olyckor på ett mycket bättre sätt. (Foto: Goodyear)

Framtidens trafiksäkerhet från Goodyear

Goodyear är övertygade om att deras teknik kommer att spela en avgörande roll för att uppfylla de amerikanska säkerhetskraven som kräver att alla nya bilar som säljs i USA ska ha AEB från och med 2029. Systemet har potential att avsevärt förbättra trafiksäkerheten och rädda liv.

Samarbete med TNO

Goodyear har utvecklat tekniken i samarbete med det nederländska forskningsinstitutet TNO. Genom att kombinera Goodyears expertis inom däckteknik med TNOs kompetens inom fordonsforskning har man skapat ett system som kan revolutionera bilkörning.

Vanligaste problemet på elbilar är inte räckvidd

Man kan tro att räckvidd är det som är jobbigast för elbilister men det är faktiskt en helt annan sak som drabbar bilarna mer. Nya siffror från NAF

Läs också:
Bedrövelsen: Därför är Sveriges pension sämst i Norden. News 55

ANNONS

Borg: Så mycket skulle euron kosta Sverige vid nästa kris. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Sänkta sparskatten: Unga redo att spara mer

Efter tolvslaget på nyårsnatten blev det skattefritt att spara 150 000 kronor på ett så kallat ISK-konto. Den sänkta sparskatten lockar särskilt unga att vilja spara mer. Det visar en undersökning från nätmäklaren Nordnet där sex av tio unga uppger att de kommer att öka sitt sparande i spåren av skattesänkningen. Goda nyheter för regeringen […]