Mer forskning och utveckling av däck är varmt välkommet. Den här gången är det Goodyear som tagit fram däck som använder data.
Smarta däck förhindrar olyckor – hämtar data från bilen
Mest läst i kategorin
Goodyear har utvecklat en banbrytande teknik som ska ge säkrare trafik. Genom att analysera vägförhållanden, däckinformation och fordonsdata kan systemet aktivera bilens autobroms (AEB) tidigare än traditionella system, vilket kan förhindra olyckor innan de inträffar, skriver The Verge.
Hur fungerar det?
Goodyears system använder data från bilens kameror, väderinformation och däckens skick för att avgöra det optimala tillfället att aktivera autobromsen.
Systemet tar hänsyn till faktorer som väggrepp, däckens slitage och väderförhållanden för att fatta snabba och korrekta beslut.
Senaste nytt
SightLine – intelligenta däck från Goodyear
Goodyears SightLine-däck spelar en avgörande roll i systemet. Dessa intelligenta däck kan mäta väggreppet, lufttrycket och slitaget på däcken, vilket ger värdefull information till systemet. Genom att kombinera data från däcken med information från bilens kameror och väderlekstjänster kan systemet fatta välgrundade beslut om när autobromsen ska aktiveras.
“Autobromsen kan aktiveras mycket tidigare”, säger Werner Happenhofer, ansvarig för däckintelligens och e-mobilitetslösningar på Goodyear.
“Systemet tänker ‘vänta lite, min maximala bromsförmåga är förmodligen bara hälften så stor på grund av det lägre väggreppet’. Därför reagerar systemet mycket tidigare om det upptäcker en situation där en krock är nära förestående.”
Förbättrad säkerhet på våta vägar
Tester på våta vägbanor visar att systemet kan förhindra kollisioner i hastigheter upp till 80 km/h. Genom att aktivera bromsarna tidigare än traditionella AEB-system kan Goodyears teknik avsevärt minska risken för olyckor på hala vägar.
Framtidens trafiksäkerhet från Goodyear
Goodyear är övertygade om att deras teknik kommer att spela en avgörande roll för att uppfylla de amerikanska säkerhetskraven som kräver att alla nya bilar som säljs i USA ska ha AEB från och med 2029. Systemet har potential att avsevärt förbättra trafiksäkerheten och rädda liv.
Samarbete med TNO
Goodyear har utvecklat tekniken i samarbete med det nederländska forskningsinstitutet TNO. Genom att kombinera Goodyears expertis inom däckteknik med TNOs kompetens inom fordonsforskning har man skapat ett system som kan revolutionera bilkörning.
Vanligaste problemet på elbilar är inte räckvidd
Man kan tro att räckvidd är det som är jobbigast för elbilister men det är faktiskt en helt annan sak som drabbar bilarna mer. Nya siffror från NAF
Läs också:
Bedrövelsen: Därför är Sveriges pension sämst i Norden. News 55
Borg: Så mycket skulle euron kosta Sverige vid nästa kris. Realtid
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.