Stellantis har bekräftat att vd Carlos Tavares kommer att gå i pension i början av 2026 när hans kontrakt löper ut.
Slutkört för Tavares – avgår efter haveri i USA
Mest läst i kategorin
Samtidigt meddelar biljätten om stora förändringar i ledningen, detta mitt i försöken att vända den nedåtgående trenden i Nordamerika enligt Reuters.
Nyheten om Tavares pension kommer bara veckor efter att Stellantis först meddelade att de letar efter en efterträdare.
Då antydde man att Tavares möjligtvis kunde bli kvar även efter att hans kontrakt löpt ut. Nu är det alltså klart att en ny vd ska vara utsedd senast fjärde kvartalet 2025.
Nya chefer tar över
Förändringarna stannar inte vid vd-posten. Doug Ostermann, tidigare operativ chef för Stellantis i Kina, tar över som finanschef efter Natalie Knight som lämnar företaget.
Samtidigt får Antonio Filosa, vd för Jeep, även rollen som operativ chef för Nordamerika.
Han efterträder Carlos Zarlenga vars framtida roll inom företaget ännu är oklar.
Från succé till motgång
Carlos Tavares, en passionerad racerförare, har hyllats för att ha gjort Stellantis till en av världens mest lönsamma biltillverkare.
Han har lett företaget sedan det bildades 2021 genom sammanslagningen av Fiat-Chrysler och PSA, där han varit styrelseordförande sedan 2014.
Men på senare tid har företagets lager svällt och vinsterna sjunkit.
Det har kommit som en chock för branschen efter att Stellantis under många år haft avundsvärda marginaler.
Försäljningen och vinsterna i Nordamerika, som traditionellt varit en stark marknad för företaget, har minskat. Detta tvingade Stellantis att förra veckan sänka sin vinstprognos för 2024, och flagga för möjliga nedskärningar av utdelningar och aktieåterköp nästa år.
Problem i USA
Analytiker har sänkt sina rekommendationer för Stellantis aktie som i år har fallit med 42 procent. Orsaken är misslyckanden i Nordamerika där försäljningen av populära modeller som Jeep och Ram normalt står för en stor del av vinsten.
“Efter att ha avfärdat investerarnas oro över lager och rabatter i USA under större delen av de senaste 12 månaderna, förlorade företaget mycket förtroende när de sänkte prognosen i slutet av september”, skriver analytiker på Bernstein i en kommentar.
“Dagens ledningsförändringar läggs till en växande lista av förändringar i ledningen (21 under de senaste 12 månaderna) och kommer sannolikt inte att lugna investerarnas nerver”, tillägger de.
Sänkt prognos för Stellantis
Förra veckan sänkte Stellantis sin prognos från positivt kassaflöde till negativt kassaflöde på mellan 5 och 10 miljarder euro (55-109 miljarder kronor) i år.
Tavares har tidigare hävdat att koncernens 14 märken, inklusive Maserati, Fiat, Peugeot och Jeep, alla var tillgångar i Stellantis portfölj.
Men i juli sa han att dåligt presterande märken kunde komma att skäras bort för att minska kostnaderna.
Stellantis kris: Inför sparpaket och stämmer facket
Stellantis återupplivar sin åtstramningspolicy, internt känd som “Doghouse”, med syftet att skära ned på kostnaderna. De anställda får nu tydliga
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.