Nu är det slut på traditionella bilar. Ford kommer gå all-in på bilar med starkt DNA som vänder sig mer till entusiaster än vardagsåkare.
Slut på tristessen – inga mer "tråkiga bilar" från Ford
Mest läst i kategorin
Ford har, under ledning av vd Jim Farley, satsat allt mer på motorsport.
Nu signalerar Farley att företaget går en ny, spännande väg – bort från de traditionella “tråkiga” bilarna.
I stället satsar biltillverkaren på ikoniska fordon som Mustang, Raptor och Bronco.
Läs också: Kärlek vid första körningen: Ford Bronco
Slut på vardagsbilar
Farley har nyligen varit i Europa för att lansera den helt elektriska Explorern och tror att biltillverkaren kan upprepa framgången med sina Raptor-modeller även med personbilar. Det skulle göra det möjligt att slopa några av de mer vardagliga modellerna.
“Vi lämnar de tråkiga bilarna bakom oss och går in i en era av ikoniska fordon”,” sa Farley i en intervju med Car Magazine.
“Vi har alltid tävlat i hjärtat av personbilsmarknaden, vilket inte gick så bra för Mondeo, Focus och Fiesta. De var älskade av många kunder, men de kunde aldrig motivera mer kapitaltilldelning – till skillnad från nyttofordon.”
Mer nischade och exklusiva bilar
Biltillverkaren rör sig bort från att erbjuda bilar som passar alla konsumenter, och går mot ett något mer exklusivt segment med mer “noggrant riktade fordon.”
“Vi är naturligt bra på snabba Fordar, Broncos och autentiska terrängbilar”, tillade Farley.
“Fords varumärkesuppfattning var densamma över hela världen: vi var ett allestädes närvarande företag. Men vi hade dessa små områden av ljusstyrka: vi har arvscentrum runt om i världen fyllda med dessa fordon, men de var aldrig mainstream. Ta Raptor: den kom från ökenracing i Mexiko och vi gjorde den global och mainstream. Raptor-historien är ett bra exempel på vart jag tror att våra personbilar borde gå.”
Motorsport och entusiastprodukter
Biltillverkaren spenderar också miljontals kronor på motorsport. Ford kommer att bli en Formel 1-motorleverantör och återvände nyligen till Le Mans med Mustangen.
“Ford finansierade aldrig entusiastprodukter – de var alltid en sidoverksamhet. Nu med Mustang, Raptor och Bronco är de vår verksamhet”, konstaterade han.
Elbilsutmaningen
Farley har en tuff nöt att knäcka: att hitta den perfekta vägen in i elbilsvärlden för Ford.
Han erkänner öppet att Tesla och de kinesiska biltillverkarna är de största konkurrenterna.
En avgörande fråga är om framtidens Ford-bilar ska byggas enbart för eldrift, eller om de ska kunna ha olika typer av motorer.
Framtiden för Ford
Det återstår att se exakt hur Fords nya strategi kommer att se ut i praktiken.
Men en sak är säker: företaget är redo att lämna de “tråkiga” bilarna bakom sig och satsa på en mer spännande och ikonisk framtid.
Ford skrotar woke-initiativ – struntar i mänskliga rättigheter
En influencer får stora amerikanska bolag som Ford att ta bort sina löften om alla människors rätt till arbete och en inkluderande arbetsplats. Ford Motor
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.