Dagens PS

Slut på tristessen – inga mer "tråkiga bilar" från Ford

Den här bilen kommer att ta mer plats hos Ford än de mer klassiska modellerna. (Foto: Åsa Wallenrud)
Den här bilen kommer att ta mer plats hos Ford än de mer klassiska modellerna. (Foto: Åsa Wallenrud)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 30 sep. 2024Publicerad: 30 sep. 2024

Nu är det slut på traditionella bilar. Ford kommer gå all-in på bilar med starkt DNA som vänder sig mer till entusiaster än vardagsåkare.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Ford har, under ledning av vd Jim Farley, satsat allt mer på motorsport.

Nu signalerar Farley att företaget går en ny, spännande väg – bort från de traditionella “tråkiga” bilarna.

I stället satsar biltillverkaren på ikoniska fordon som Mustang, Raptor och Bronco.

Läs också: Kärlek vid första körningen: Ford Bronco

Slut på vardagsbilar

Farley har nyligen varit i Europa för att lansera den helt elektriska Explorern och tror att biltillverkaren kan upprepa framgången med sina Raptor-modeller även med personbilar. Det skulle göra det möjligt att slopa några av de mer vardagliga modellerna.

“Vi lämnar de tråkiga bilarna bakom oss och går in i en era av ikoniska fordon”,” sa Farley i en intervju med Car Magazine.

“Vi har alltid tävlat i hjärtat av personbilsmarknaden, vilket inte gick så bra för Mondeo, Focus och Fiesta. De var älskade av många kunder, men de kunde aldrig motivera mer kapitaltilldelning – till skillnad från nyttofordon.”

Ford Ranger Raptor ska få mer kärlek i framtiden då Ford satsat på dessa mer karaktäristiska fordonen. (Foto: Ford)
Ford Ranger Raptor ska få mer kärlek i framtiden då Ford satsat på dessa mer karaktäristiska fordonen. (Foto: Ford)
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Mer nischade och exklusiva bilar

Biltillverkaren rör sig bort från att erbjuda bilar som passar alla konsumenter, och går mot ett något mer exklusivt segment med mer “noggrant riktade fordon.”

“Vi är naturligt bra på snabba Fordar, Broncos och autentiska terrängbilar”, tillade Farley.

“Fords varumärkesuppfattning var densamma över hela världen: vi var ett allestädes närvarande företag. Men vi hade dessa små områden av ljusstyrka: vi har arvscentrum runt om i världen fyllda med dessa fordon, men de var aldrig mainstream. Ta Raptor: den kom från ökenracing i Mexiko och vi gjorde den global och mainstream. Raptor-historien är ett bra exempel på vart jag tror att våra personbilar borde gå.”

Motorsport och entusiastprodukter

Biltillverkaren spenderar också miljontals kronor på motorsport. Ford kommer att bli en Formel 1-motorleverantör och återvände nyligen till Le Mans med Mustangen.

“Ford finansierade aldrig entusiastprodukter – de var alltid en sidoverksamhet. Nu med Mustang, Raptor och Bronco är de vår verksamhet”, konstaterade han.

vi tackar galdelinge för orden om att lägga mer krut på Mustangen. (Foto: Ford)
Vi tackar gladeligen för löftet om att lägga mer krut på Mustangen. (Foto: Ford)

Elbilsutmaningen

ANNONS

Farley har en tuff nöt att knäcka: att hitta den perfekta vägen in i elbilsvärlden för Ford.

Han erkänner öppet att Tesla och de kinesiska biltillverkarna är de största konkurrenterna.

En avgörande fråga är om framtidens Ford-bilar ska byggas enbart för eldrift, eller om de ska kunna ha olika typer av motorer.

Framtiden för Ford

Det återstår att se exakt hur Fords nya strategi kommer att se ut i praktiken.

Men en sak är säker: företaget är redo att lämna de “tråkiga” bilarna bakom sig och satsa på en mer spännande och ikonisk framtid.

Ford skrotar woke-initiativ – struntar i mänskliga rättigheter

En influencer får stora amerikanska bolag som Ford att ta bort sina löften om alla människors rätt till arbete och en inkluderande arbetsplats. Ford Motor

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS