Bilmärket Slate Auto lovar att du kan modifiera din elbil precis hur du vill. Du får också foliera den och ge den ett namn.
Slate: Bygg din egen elbil för under 200 000 kr


Mest läst i kategorin
En ny amerikansk uppstickare inom elbilar, Slate Auto, har presenterat sig som raka motsatsen till Tesla. Deras kommande pickup är budgetvänlig, erbjuder omfattande anpassningsmöjligheter och har en utpräglat analog känsla. Tänk manuella fönsterhissar och avsaknad av en central infotainmentskärm. Bilen levereras till och med olackad och kan förvandlas från en tvåsitsig pickup till en femsitsig suv.
215 000 kronor
Det tre år unga företaget visade upp sitt fordon under ett evenemang i Long Beach, Kalifornien, och utlovade att de första bilarna kommer att kosta under 215 000 svenska kronor efter avdrag för den federala skatterabatten för elbilar. Detta ska ske innan slutet av 2026.

Avslöjandet kommer bara några veckor efter att detaljer om Slate Autos planer på att etablera sig på den amerikanska elbilsmarknaden och bygga sina bilar i Indiana offentliggjordes av TechCrunch. Det framkom då även att Amazon-grundaren Jeff Bezos är en av de finansiella backarna bakom företaget.
”Bilindustrin har fokuserat så mycket på autonomi och teknologi i fordonen att priserna har stigit till en nivå som de flesta amerikaner helt enkelt inte har råd med”, sade Jeremy Snyder, företagets kommersiella chef, under evenemanget.
”Men vi är här för att ändra på det.”
VD Chris Barman tillade: ”Vi bygger det prisvärda fordon som länge har utlovats men aldrig levererats.”

Bilindustrins hårda varning till Trump
Bilindustrin i USA skakar. Nya tullar hotar jobb och företag. En samlad front varnar Trump för katastrofala följder. En samlad front av bilindustrins
Senaste nytt
Tekniska detaljer i korthet
Exakt pris för Slates pickup har ännu inte kommunicerats officiellt, men flera källor uppger att företaget har diskuterat olika prisnivåer. Mycket kan också förändras fram till lanseringen i slutet av 2026.
Företaget uppger att priset kommer att starta under 215 000 kronor efter den federala skatterabatten, förutsatt att den fortfarande existerar nästa år. Intresserade köpare kan göra en återbetalningsbar reservation för 50 dollar via företagets webbplats.
24 mil upp till 38 mil
Basversionen av Slates pickup kommer att ha en räckvidd på cirka 24 mil tack vare ett batteripaket på 52,7 kWh som driver en enkel 150 kW-motor på bakaxeln. För de som önskar längre räckvidd erbjuds ett större batteripaket med en uppskattad räckvidd på cirka 386 kilometer. Laddning sker via en North American Charging Standard-port, den standard som Tesla etablerat och som nu nästan alla stora biltillverkare använder.
Bilen är utrustad med 17-tumsfälgar och ett 1,5 meter långt flak. Den har en beräknad lastkapacitet på cirka 635 kg och en dragkapacitet på cirka 454 kg. Eftersom det är en elbil finns ingen motor fram, vilket istället ger ett bagageutrymme under huven på cirka 198 liter, komplett med dräneringsplugg.
Dragkapaciteten är lägre än hos exempelvis Ford F-150 och till och med lägre än hos den mindre Ford Maverick. Slates pickup är också mindre än Maverick, med ett axelavstånd på cirka 277 cm och en total längd på cirka 444 cm jämfört med Mavericks cirka 308 cm i axelavstånd och 507 cm i totallängd.
I övrigt är basversionen av bilen mycket spartansk – vilket är själva poängen. Slate maximerar idén om en basmodell och ger kunderna möjlighet att betala för att anpassa elbilen efter eget tycke.

Mercedes: Elbilen får el från lacken
Mercedes utforskar banbrytande “solfärg” som i framtiden skulle kunna addera tusentals kilometer till räckvidden för elbilar varje år. Under optimala
Bygg bilen själv
Slate satsar stort på anpassningsmöjligheter, vilket skiljer dem från andra elbils startups och traditionella biltillverkare. Företaget meddelade att de vid lanseringen kommer att erbjuda över 100 olika tillbehör som köpare kan använda för att personifiera sin pickup.
För de som känner sig överväldigade kommer Slate även att erbjuda ett antal olika ”startpaket”.
Bilen levereras alltså utan lack. Istället lyfter Slate fram idén om att foliera sina fordon, något de kommer att sälja i kit. Köpare kan antingen låta Slate utföra arbetet eller applicera folien själva. Detta bidrar inte bara till möjligheten att personifiera fordonet utan minskar även företagets kostnader då de slipper en lackeringsverkstad i fabriken.

Bluff eller briljans bakom mystiska elbilen?
En nystartad elbilstillverkare vid namn Slate har skapat febril aktivitet i motorvärlden inför sin kommande avtäckning nu på torsdag den 24 april. Deras
Du får namnge modellen själv
Slate uppmanar kunderna att ge bilen vilket namn de vill och erbjuder möjligheten att köpa en präglad folie för bakluckan. I övrigt refereras bilen bara till som ”Blank Slate”.
Anpassningsmöjligheterna är centrala för hur företaget hoppas kunna generera marginal på ett i övrigt relativt billigt fordon. Det är också en del av det kundvänliga budskap som Slate vill förmedla.
Barman sade att kunderna kan ”göra Blank Slate till sin egen vid köptillfället eller när deras behov och ekonomi förändras över tid.” Tillbehören beskrivs som enkla att montera själv, även för de som inte är tekniskt kunniga, och företaget kommer att lansera en rad instruktionsresurser under namnet Slate University.
Utbudet av anpassningsmöjligheter på Slates webbplats sträcker sig från funktionella till kosmetiska. Köpare kan lägga till infotainmentskärmar, högtalare, takräcken, ljusskydd med mera. De mest betydande tillvalen är de som gör det möjligt att ”förvandla” pickupen till en rymligare suv. Dessa förändringar är inte permanenta, utan Slate uppger att kunderna kan växla mellan pickup- och suv-konfigurationen efter behov – utan att någon mekaniker behöver involveras.
Standardutrustningen i Slates pickup inkluderar dock vissa federalt obligatoriska säkerhetsfunktioner som automatisk nödbromsning, krockkuddar och en backkamera.

Nu blir det tryggare att köpa begagnad elbil
Polestar banar väg för tryggare köp av begagnade elbilar med ny certifiering i Storbritannien. Batterihälsan är i fokus. Polestar i Storbritannien tar ett
Riskfylld satsning
Vägen till framgång för en amerikansk bilstartup är kantad av misslyckanden. Under de senaste åren har företag som Canoo, Fisker och Lordstown Motors ansökt om konkurs. De företag som fortfarande existerar, som Rivian och Lucid Motors, blöder pengar i sina försök att få ut prisvärda modeller med hög volym på marknaden.
Slate har en helt annan strategi. De satsar i första hand på en billig elbil och hoppas kunna göra affären lönsam genom de omfattande anpassningsmöjligheterna. Men precis som Rivian och Lucid Motors har de finansiellt starka investerare i ryggen. Företaget har hittills tagit in över 1,2 miljarder svenska kronor och har, förutom Jeff Bezos, även fått investeringar från Mark Walter, vd för Guggenheim Partners och huvudägare i LA Dodgers.

Företaget har anställt närmare 400 personer för att uppnå sina ambitiösa mål och söker för närvarande fler medarbetare. Slate har valt en minst sagt turbulent tidpunkt för sin debut, men deras fokus på inhemsk tillverkning kan skydda dem från en del av den turbulens som drabbar andra startups och etablerade biltillverkare.
”Vi anser att fordon ska vara prisvärda och attraktiva”, sade Barman och tillade att Slates pickup ”är ett fordon som folk faktiskt kommer att älska och vara stolta över att äga.”
Det här är onekligen en intressant väg att gå och kanske ett vinnande koncept.
Fakta:
-
- Märke: Slate Auto
-
- Modell: Blank Slate
-
- Motor: 150 kW (bakaxel)
-
- Batteri: 52,7 kWh / Större alternativ tillgängligt6
-
- Räckvidd: Cirka 240 km / Cirka 386 km (större batteri)
-
- Laddning: NACS
-
- Förbrukning: –
-
- Pris: Under 215 000 KR (efter federal skatterabatt)
-
- Lansering: Slutet av 2026

Elbilsrevolution: Laddar snabbare än du hinner blinka
Ny batteriteknik kan revolutionera elbilsmarknaden. Supersnabb laddning utlovas. Prototyper är på god väg ut. Världen skakas av en potentiell gamechanger
Läs också:
När tekniken knackar på – vilka jobb står pall för AI-vågen? News 55
Varning: Socialdemokraternas förslag kan bli åtta gånger dyrare. E55
Kina häver sanktioner – försöker närma sig EU. Realtid

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.