Rena rama skräcknotan damp ned hos familjen Olsson vid månadens slut. Laddhybriden, som stått vid Voltivas laddstolpe på nätterna, kostade definitivt mer att ladda än man räknat med.
Skräcknota för laddning av familjens elbil
Mest läst i kategorin
Familjen Olsson i Solna köpte laddhybriden för att värna miljön och spara pengar – men skräcknotan damp ned i stället uppger tidningen Mitti.
Ny laddstolpe
Deras närmsta laddstation blev en stolpe på på Gustav III:s Boulevard. Precis som vanligt ställde de bilen att ladda över natten.
Enligt Jaan Olsson fanns inga priser uppgivna på stolpen, men familjen räknade med att det skulle ligga i krokarna av vad de betalat förut, mellan 150 och 300 kronor i månaden.
Spärrad från laddning
Det var när Jaan Olsson upptäckte att Virta, bolaget som tar betalt, spärrat honom från att ladda som han också upptäckte skräcknotan.
“Jag blev fundersam och kollade i appen vad laddningarna hade kostat”, säger han till Mitti.
“Först såg jag 1 500 kronor någonting och tänkte att det verkade väldigt mycket”, fortsätter Jaan Olsson. “Sen insång jag att jag missat en nolla.”
Elva laddningar = 15 000
Jaan Olssons familj hade laddat bilen elva gånger under en månad, och det gav alltså skräcknotan på 15.751 kronor.
Familjen Olsson upptäckte att det inte bara var elen Virta tar betalt för vid stolpen. Förutom själva laddningen tillkommer också parkeringsavgift och roaming.
Uppkopplingsavgift
Uppkopplingsavgiften ligger på 6,86 euro (76,12 kronor) i timmen, och roamingkostnaden tas ut även om bilen är fulladdad.
Jaan Olsson har ägnat en del tid åt att kontakta flera bolag. Virta är bolaget som tar betalt och Voltiva äger stolpen. Det nummer som står på stolpen, och som kunderna alltså kan nå, går till JVC, men de upplyser enligt Olsson om att de “inte tar fakturafrågor”, enligt Mitti.
Borde kollat priserna
Jaan säger att han förstås borde ha kollat priserna i appen.
“Jag vet egentligen fortfarande inte vem som ska ha betalt för vad”, säger han. “Jag är inställd på att behöva betala, men man känner sig helt klart lurad.”
Backar från kravet
Enligt Virta har allt gått rätt till, men trots det kommer Jaan inte att behöva betala skräcknotan. Trots att företaget inte gjort något fel rent tekniskt och att det är korrekt debiterat backar Virta från kravet.
“Ja, vi kommer att ta förarens parti och ser det som ett tillfälle att utbilda och upplysa”, säger Martin Lundgren, Virtas Skandinavienchef.
“Vi kan se att flera faktorer har samspelat här”, fortsätter han. “Det har blivit en perfekt storm.”
Läs även: Varning för gratis elbilsladdning: Skattefälla (Dagens PS)
Läs även: Saftigare nota när elbilar går sönder (Dagens PS)
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.