2020 är året då Skoda tar det stora klivet in i en framtid av hållbarhet, något som man länge jobbat med men som inte blivit speciellt uppmärksammad trots att bl.a. gasdrift varit den tredje mest sålda drivlinan på Skodas storsäljare Octavia.
Skoda tar greppet om e-mobility och hållbarhet
Mest läst i kategorin
Först ut är laddhybriden Superb iV och elbilen Citigo iV som jag testade i Holland och i november kommer den modell som förmodligen blir en bästsäljare, Octavia iV som laddhybrid. Att de första elektrifierade modellerna dyker upp först nu hänger ihop med att Skoda har inväntat lägre priser på batterier med högre kapacitet för att på så sätt göra produkterna mer attraktiva för fler köpare och nu är den tiden kommen.
Visst innebär el- och laddhybridstekniken dyrare bilar om man endast tittar på inköpspriset, men gör man en kalkyl över den tid man avser använda bilen så blir det mer ekonomiskt för både företag och konsument. Det handlar bl.a. om lägre fordonsskatter och periodvis låga elkostnader i kombination med inköpspriser som ligger nära motsvarande välutrustade dieselmodeller.
”Omställningen till elektrifiering kommer att gå snabbt”, konstaterar Stefan Nygren, produkt- och marknadschef på Skoda Sverige. ”Inom 5 år kommer mer än hälften av alla registrerade bilar vara elektrifierade och utmaningen vi står inför är distributionen av energi där elnätet behöver byggas ut, framförallt i södra Sverige”, fortsätter Stefan. ”Det behövs fler lokala elproducenter där sol och vind kan spela en betydande roll för att klara topparna.”
Elbilen kommer inte enbart att få en större plats på våra vägar utan spås även kunna bli en viktig del i energisystemet då parkerade elbilar kan dela med sig av sin lagrade energi vid tillfällen då det råder brist på el i kraftnätet. Bilen kan sedan ladda upp sitt batteri när det finns mer el i nätet till lägre priser. Ett utbyte som både energiproducent och elbilsanvändaren tjänar på. Det krävs dock en lite smartare laddbox som både kan ta och ge energi till elnätet.
Men redan nu erbjuds smarta lösningar för att ladda sin elbil och inte överstiga fastighetens totala maxeffekt. En smart laddbox som den Skoda redan nu tillhandahåller, kan aktiveras för dynamisk lastbalansering, vilket innebär att den tillfälligt minskar sitt effektuttag när t ex både ugnen, bastun och tvättmaskinen används i hushållet. När det sedan inte konsumeras lika mycket el ökar laddboxen laddeffekten till bilen. Detta är ett vanligt sätt att inte överstiga maxeffekten när många elbilar ska ladda samtidigt i t ex gemensamma garage i bostadsrättföreningar.
”Men för många nyblivna elbilsförare behövs en mental omställning då man sällan behöver köra iväg med ett fulladdat batteri för att klara av de flesta vardagliga resorna. Här kommer också det växande nätet av publik snabbladdning ge en ökad trygghetskänsla”, fyller Stefan i.
Ett annat sätt att klara av det ökade behovet av högre effektuttag är att återvinna batterier som tappat för mycket lagringskapacitet för att fungera tillfredsställande i en elbil men som är fullt tillräckliga för andra användningsområden. Allt från industrier som kan ladda med hjälp av vind- eller solenergi till privatpersoner som äger sommarhus där man kan ladda batterierna med solceller och på så sätt bli oberoende av extern eldistribution eller t ex snabbt kunna ladda upp sin elbil för att klara hemresan på söndagseftermiddagen.
”Men vi får inte glömma bort biobränslen som t.ex. biogas som tar tillvara på svinnet från bl.a. matrester etc. Lösningen finns nu och fler borde köra biogas”, påpekar Stefan.
Vi får återkomma till det ämnet vid ett senare tillfälle men jag kan inget annat än hålla med Stefan; biogas har hamnat i skymundan mitt i all elektrifiering och förtjänar betydligt mer uppmärksamhet.
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.