Här har vi en bil som smidigt smälter in i din vardag. Den är praktisk, diskret och förnuftig, utan att dra till sig uppmärksamhet.
Skoda Superb: 470 hästkrafter under huven
Mest läst i kategorin
Trots sitt anspråkslösa yttre kan den här bilen överraska de flesta sportbilar.
Vi talar om ingen mindre än Skoda Superb “Sleeper Edition”, som döljer en imponerande kraft under huven skriver Autocar.
Denna kombi har ett drivsystem på 470 hästkrafter och fyrhjulsdrift, utvecklat av samma team som skickade en Octavia till hela 365 km/h på Bonneville.
Tyvärr en unik Skoda Superb
Tyvärr är detta bara ett unikt exemplar, byggt av den brittiska ingenjörsfirman RE Performance baserat på den tredje generationens Superb Estate.
Den är bara byggd i PR-syfte, tyvärr.
Diskret och praktisk
Den ser precis ut som vilken annan Superb Estate som helst. Skoda ville hålla fast vid “sleeper”-konceptet, så utseendet har medvetet hållits standard.
Skoda Superb är lackerad i Royal Green och har en interiör i brunt läder, samma kombination som i L&K-utgåvan. Detta innebär också att den är utrustad med alla bekvämligheter som LED-lampor, filhållningsassistans, elektrisk baklucka, parkeringsassistans och backkamera. Och självklart finns det ett paraply gömt i dörren.
Utrymme för alla behov
Med ett lastutrymme på 1 950 liter med baksätena nedfällda erbjuder denna kombi gott om plats. En snabb tur till återvinningscentralen på morgonen och några varv på närmsta bana för att köra ifrån äldre 911:or på eftermiddagen?
Varför inte.
Fakta
Utgångspunkt: Den snabbaste versionen av Superb Estate vid den tiden
– Motor: 2,0-liters TSI 4×4
– Hästkrafter: 276 hk
Modifieringar av RE Performance:
– Ny Garrett PowerMax-turbo
– Prestandaintercooler-kit
– Optimerat bränslesystem
– Uppgraderat insug
Resultat:
– Motor: 470 hästkrafter
– Vridmoment: 662 Nm
– Drivsystem: Fyrhjulsdrift kopplat till en sjuväxlad DSG-växellåda
Uppgraderat chassi och bromsar:
– Sänkt med 50 mm jämfört med standardmodellen
– Orsak: Installation av KW coilovers
– Bromssystem:
– AP Racing-bromsar
– Sexkolvsok runt om
– Bromsskivor fram: 390 mm
– Bromsskivor bak: 330 mm
Här är bilhandlarna vi klagar mest på
Tusentals bilägare anmäler bilhandlare årligen, ytterst få får rätt. Här är bolagen du bör vara vaksam på enligt ARN:s senaste rapport. Varje år strömmar
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.