BILTEST: Skoda Octavia RS iV
Skoda Octavia RS iV är laddad för både miljö och nöje. Med samma drivlina som VW Golf GTE så blir 245 hk-modellen en riktigt trevlig bil, både vad gäller räckvidd på el och prestanda. För omväxlings skull så valde jag att testa femdörrars-varianten som tilltalar med design och en praktisk lastlucka.
Skoda Octavia RS iV – laddad för miljö och nöje
Mest läst i kategorin
Skodas utveckling de senaste åren är imponerande. Man kan säga att Skodas nya liv började med lanseringen av tredje generation Superb 2015. En modern och snygg modell med den allra senaste tekniken från VW-gruppen. Den blev genast en av de största favoriterna bland oss motorjournalister och i valet mellan VW Passat och Skoda Superb föll valet för det mesta på den senare. Jag har själv korat modellen till marknadens mest prisvärda kombi och det gäller fortfarande. Utvecklingen har gått framåt i en snabb takt
Modell som sätter konkurrenterna på plats
Hösten 2019 visade Skoda upp sin senaste generation av den populära Octavia vid körningar i det vackra Toscana. Bilarna var kamouflerade men körkänslan gick inte att dölja. Redan då visste vi att den tjeckiska biltillverkaren som en gång började med cyklar för att under många år bakom järnridån tillverka minst sagt tvivelaktiga bilar, hade tagit fram en modell som kommer att sätta konkurrenterna på plats.
Kvar fanns det egentligen inte mycket mer än Skodas många smarta lösningar och den aggressiva prisstrukturen från den populära föregångaren. Detta var rakt igenom en helt ny värld med en kvalitet som inte blygs VW-gruppens premiumbil Audi. Designen var modern, materialvalen var av hög kvalitet och tekniken i förarmiljön digitaliserats på ett smakfullt sätt. De redan utmärkta köregenskaperna liksom komforten hade förbättrats, så det fanns egentligen inget att klaga på.
Stort bagageutrymme på 450 liter
Exteriört så har RS-modellen en sportigare utformning av fronten än grundmodellen. Även bakre stötfångaren har adderade detaljer som framhäver modellens sportigare ambitioner. Testbilen var en sedan-modell som inte avslöjar den stora och minst sagt praktiska kombibakluckan som öppnar upp ett 450 liters bagageutrymme som går att expandera till 1.405 liter med baksätet nedfällt. I det kombiälskande Sverige är denna karossform kanske inte en storsäljare, men den är snyggare och fortfarande mycket praktisk.
Interiört är det framförallt sportstolarna, sportratten i Alcantara och den Alcantara-klädda instrumentpanelen med röda sömmar som skiljer RS iV från vanliga Octavia. Det digitala instrumentklustret (Virtual Cockpit) är tydligt och har inställningar för olika informationer inklusive karta. Den 10” stora pekskärmen i testbilen har fått namnet Amundsen och innehåller förutom navigationen, en mängd funktioner som t.ex. Apple CarPlay, Android Auto och Mirror Link. Den är lättarbetad och har genvägar till de mest användbara funktionerna i form av knappar under skärmen.
Bekvämt baksäte med gott om fack och 230 V uttag
Sportratten har ett antal funktioner för att bl.a. kontrollera instrumentklustrets information och röststyrningen. Sportstolarna med integrerade nackstöd är mycket bekväma och ger ett skönt stöd i alla ledder. Även baksätet är bekvämt för två vuxna eller tre barn bakom en 197 cm lång redaktör. Det finns gott om fack för att lägga undan prylar. De smarta detaljerna som utmärker Skoda är bl.a. paraplyer i dörrarna, fack för sopor i dörrarna och 230 V uttag i baksätet.
Skoda Octavia RS iV är utrustad med en 1,4-liters TSI-motor till vilken man adderat en 116 hk elmotor som drivs med ett 13 kW hk och ger en sammanlagd systemeffekt på 245 hk och 400 Nm vridmoment. Det ger modellen en underhållande prestanda där 0-100 km/h går på 7,3 sekunder och med en toppfart på 225 km/h. Räckvidden på ren el är angiven till 55 km enligt WLTP. Själv lyckades jag som bäst komma 48 km, med det är fullt godkänt.
Artificiellt sportljud i högtalarna
Skoda Octavia RS iV har en elektronisk diffbroms på framaxeln som hjälper till att plantera kraften utan hjulspinn. Den har även ett sportläge som ger modellen en stabilare känsla vid aktiv körning. I sportläget har Skoda adderat ett artificiellt sportljud i högtalarna, något som man tycka vara lite ”för mycket”, men faktum är att det förmedlar en känsla av att det går fortare än det verkligen gör.
Fjädringen är väl avstämd och väghållningen är trygg på landsväg och underhållande på krokiga småvägar. Den 6-stegade DSG-lådan växlar sömlöst och med paddlarna blir det riktigt sportigt. Precis som det ska vara 2021 så är Skoda Octavia RS iV utrustad med det mesta man kan önska sig i form av förarstöd och säkerhetssystem. Fem stjärnor i EURO-Ncap var inga problem.
Sammanfattning
Nya Skoda Octavia har blivit en succé inte bara i Europa utan även Sverige. 2020 hade jag kombimodellen som min favorit när vi röstade fram modellen till Årets Familjebil. 2021 blev modellen tvåa, en poäng efter syskonet Seat Leon när vi i AUTOBEST-juryn röstade fram årets bästa bilköp i Europa. Leon plockade poängen på sin design för tekniskt är de identiska.
Octavia RS iV-modellen, som kommer även som kombi, är en sportigare variant som tjänar mycket på den extra kraft som elmotorn förmedlar. Det är en skön bil att köra, fullständigt okomplicerad och smart.
Testbilens design verkar inte bara tilltala mig utan ett stort antal människor som kastade beundrande och samtidigt förvånade blickar då de insåg att det är en Skoda. Idag tillhör alla Skoda-modeller bland de mest prisvärda bilarna på marknaden.
Teknisk specifikation & pris
Motor: 1,4 liter fyrcylindrig direktinsprutad bensinmotor + elmotor
Max effekt, elmotor: 116 hk
Max effekt, system: 245 hk
Max vridmoment, system: 400 Nm
Växellåda: 6-växlad DSG
Prestanda, toppfart: 225 km/tim
Acceleration 0 – 100 km/tim: 7,3 sekunder
Förbrukning, blandad körning WLTP: 1,1 l/100 km
CO2-utsläpp, blandad körning WLTP: 25 g/km
Förbrukning elmotor, blandad körning WLTP: 16,6 kWh
Batterikapacitet: 11,5 kWh netto (13,0 kWh brutto)
Laddningstid AC 2,3 kW: 5 tim
Laddningstid AC 3,6 kW: 3 tim och 30 min
Räckvidd, WLTP: upp till 55 km
Bagagevolym: 450 – 1.405 liter
Tjänstevikt: 1.741 kg
Maximalt tillåten släpvagnsvikt: 1.500 kg
RS iV pris från: 429.400 kr (Kombi 434.900 kr)
Max miljöbonus: 30.425 kr
Skatt: 360 kr
Här kan du läsa testen av Octavia Kombi.
Läs mer om Skoda Octavia här.
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.