Skoda Kodiaq – uppdaterad succémodell med både exteriöra och interiöra designförändringar. Modellen som lanserades 2016 blev en succé och när den nu ska möta ytterligare år på marknaden har moderbolaget Volkswagen gjort ett val som förvånar de flesta experter och som tyder på att man avser att minska den interna konkurrensen.
Skoda Kodiaq – uppdaterad succémodell
Mest läst i kategorin
Omedelbar succé
När Skoda Kodiaq lanserades på ett varmt och soligt Mallorca hösten 2016, så var det en helt ny värld som Volkswagens tjeckiska dotterbolag gav sig in i. Det handlade om en nästan 4,80 meter pjäs med det mesta vi hittade i den nya generationen Superb. Generösa innerutrymmen, hög kvalitet och en teknik som imponerade på mig och mina journalistkollegor. Faktum var att några av oss konstaterade att detta var den första bil vi testat som vi inte hade något att anmärka på. Inget alls!
Utrustad med samma drivlinor som kusinen VW Tiguan men i en större kaross som erbjöd en tredje stolsrad, så förstod vi att detta skulle bli en succé. Det var framförallt den praktiska utformningen och den aggressiva prisstrukturen som skulle tilltala köparna. Succén lät inte vänta på sig och förhandsbeställningarna strömmade in till Skoda-handlarna. Volymmålen nåddes redan innan modellen fanns i bilhallarna.
Uppdaterad design ska hålla succén igång
Nu, sex år senare, presenterar Skoda en så kallad ”faceliftad” generation som känns modernare. Kvar är alla de positiva detaljer som vi motorjournalister upplevde 2016 men förpackat på ett snyggare sätt för att klara framtidens utmaningar som blir allt tuffare. Det man omedelbart slås av är den nya fronten med bredare grill och smalare LED-matrix framljus i kombination med en mer sluttande motorhuv. Profilen är densamma som tidigare men avslutas med nya LED-bakljus.
Högre interiörkvalitet
Interiört har man uppgraderat materialkvaliteten och adderat Skodas nya digitala instrumentkluster och digitala pekskärm. Nya ergonomiska framstolar ska ge en bekvämare upplevelse, framförallt på långfärd. Baksätet erbjuder ett generöst benutrymme och en bekväm sittposition för två vuxna eller tre barn. Sin vana trogen så hittar vi paraplyer i framdörrarna, mängder med avlastningsytor, USB C-kontakter och ett 230V uttag för baksätespassagerarna.
Ny bensinmotor till Kodiaq RS
Den sportiga toppversionen Kodiaq RS har inte bara fått en utseendemässig ansiktslyftning utan också en ny motor. Denna bensindrivna 2.0 TSI-motor från Volkswagen-koncernens EVO-generation har en effekt på 245 hk, alltså 5 hk mer än den tidigare dubbelturbodieseln. 2.0 TSI är dessutom mer än 60 kg lättare än TDI-motorn. Parad med den nya 7-stegade DSG-växellådan levererar TSI-motorn ännu bättre prestanda. De båda andra bensinmotorerna – 1.5 TSI med 150 hk och 2.0 TSI med 190 hk – och dieselmotorn 2.0 TDI som levererar en effekt på 150 resp. 200 hk, hör också de till Volkswagen-koncernens senaste EVO-generation.
Laddhybriden saknas
Vad vi saknar när den uppdaterade Kodiaq kommer till Sverige i slutet av sommaren, är en laddhybrid. Det spekuleras i att Volkswagen inte vill att Skoda ska ta för mycket marknad från Tiguan som är VW-gruppens bästsäljande SUV. Om den interna konkurrensen är anledningen till att undanhålla Skoda-köparna en elektrifierad drivlina, så är det mer än beklagligt. Vi kan bara hoppas att VW Group tar sitt förnuft tillfånga och att även denna utmärkta SUV kommer som laddhybrid senare under året.
Sammanfattning
Skoda Kodiaq har varit en av de stora favoriterna hos oss motorjournalister sedan den såg dagens ljus hösten 2016. En okomplicerad och smart SUV till ett pris som gjort den till en succé. Bekväm, säker och rymlig och fylld med Skodas intelligenta lösningar som kallas ”Simply Clever”. I sitt nya uppdaterade utförande har den alla möjligheter att fortsätta den fem år långa succé-resan. Det enda som talar emot modellen är att den inte kommer som en laddhybrid utan endast med bensin- och dieselvarianter, något som fortfarande är utmärkta alternativ.
Frågan är om detta är ett steg i att stoppa Skodas framgångar på en marknad som VW Group märker av den interna konkurrensen. Rykten gör gällande att man avser att låta Skoda representera enklare bilar i framtiden, inte succéer som Kodiaq, Superb, Octavia och nu den senaste i raden, Enyaq iV. Det är i så fall sorgligt att dessa modeller som inte bara är smartare utan även i många avseenden bättre än ”storebror”, ska behöva stå tillbaka på grund av intern prestige.
Vi kan bara hoppas att VW-gruppen tar sitt förnuft till fånga och erbjuder en elektrifierad variant i sin härliga SUV och att man låter den innovativa tjeckiska biltillverkaren fortsätta utveckla smarta och prisvärda bilar.
Läs mer om Skoda Kodiaq här.
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.