Škoda Enyaq är bilmodellen som räddade upp missarna med Volkswagen ID.4, men som på kuppen kom att kullkasta hela VW-gruppens varumärkeshierarki.
Škoda Enyaq RS: Överviktig tjeck i träningsoverall
Mest läst i kategorin
Vi har tagit reda på hur den ter sig i sportigt RS-utförande.
För den som behöver en introduktion är Enyaq alltså Škodas bidrag till den uppsjö av suvar som bygger på Volkswagengruppens elbilsplattform, MEB.
I suv-väg ligger plattformen till grund för Volkswagen ID.4, Audi Q4 E-tron, Cupra Tavascan, och icke-folkvagnen Ford Explorer EV, utöver tjecken som förevarande text handlar om.
Škoda vände upp och ned på hierarkin
Škoda Enyaq den andra modellen att ansluta sig till ovan rabblade laguppställning, efter Volkswagen ID.4.
När den så gjorde var det inte utan att den fick oss att ifrågasätta huruvida Škoda verkligen var bilkoncernens budgetmärke; den fick nämligen ID.4 att framstå som ett billigt hafsjobb i jämförelse – knappast så långt från sanningen.
Enyaq bjuder inte just på så mycket mer flärd än märkets andra modeller, och med lanseringen av Audi Q4 blev det tydligt. Bilen med fyra nollor känns bestämt mer premium.
Sammantaget framstår Škodan emellertid som det vettigaste valet. Den lastar mest och är också i övrigt genomgående praktisk.
Till skillnad från ID.4 har den till exempel fysiska knappar för nästan alla funktioner som kräver det.
Senaste nytt
Sportiga köregenskaper, eller?
Så vad händer när man klistrar fast epitetet RS på den MEB-suv som mest andas gummistövlar och funktionsjacka? Ungefär detsamma som när en av Sopranos-gubbarna kränger på sig husvagnskostymen.
299 hästkrafter är samma effekt som i ID.4 och ID.5 GTX – elbilsvärldens svar på GTI. Med bilens vikt i beaktning är det en siffra som skvallrar om användbarhet, snarare än någon förmåga att frambringa hjärtklappning.
En vanlig fyrhjulsdriven Škoda Enyaq är inte mycket klenare, och ter sig därför vara ett fullgott alternativ.
I övrigt medför inte RS-beteckningen särskilt mycket. Styrningen upplevs som snabbare, vilket i teorin ska göra att bilen känns flinkare, men i praktiken mest får den att upplevas som nervös.
Testbilen var också utrustad med 21-tummare till fälgar, som inverkar negativt på åkkomforten. Onödigt, men också tillval.
Vad gäller ren estetik kan man också ifrågasätta de RS-specifika designinslagen. Mycket limegrönt för åtminstone undertecknads tankar till sådana där husvagnskostymer, men smaken är ju förstås som baken.
Alltjämt en Škoda, med allt vad det innebär
I övrigt är Enyaq RS precis som en Enyaq i vanligt utförande, ett på det stora hela gott betyg.
Det rymliga bagageutrymmet har rejäla krokar att hänga shoppingkassar på, framdörrarna rymmer paraplyer, och energiförbrukningen är rimlig.
Där Enyaq har utvecklingspotential har också Enyaq RS det. Den adaptiva farthållaren är direkt livsfarlig såvida man inte stänger av skyltavläsning, och infotainmentsystemet lämnar en del att önska.
Möjligheten till mobilspegling agerar plåster på såren, men eftersom det kan ta omkring en minut att få fart på kan det inte anses vara mer än så.
Summan av kardemumman
Škoda Enyaq RS är den mest vettiga MEB-suven i sitt minst vettiga utförande. Den extra effekt som modellbeteckningen för med sig är inte ovälkommen, men knappast nödvändig.
I övrigt har den utrustning som ingår antingen ingen eller rent av negativ inverkan på helheten. Såvida man inte prompt ska ha flest hästkrafter är den extrapeng som RS-modellen betingar inte värd att lägga.
Škoda Enyaq RS iV (2023)
Motor: Dubbla elmotorer, 299 hästkrafter, 460 newtonmeter
Kraftöverföring: Steglös växellåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 6,5 sekunder
Toppfart: 180 km/h
Elektrisk räckvidd: 506 km
Vikt: 2 315 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4653/2148/1605 mm
Pris: från 690 000 SEK (testbil ca 728 400 SEK)
Redaktionens helhetsintryck av Škoda Enyaq RS
Slutbetyg: 3/5
Škoda Enyaq är i grunden en vettig elbil för praktiskt lagda familjer. I RS-utförande är den detsamma fast i mindre utsträckning. Det är svårt att se vem den egentligen är till för.
Läs vidare: Provkörd: Nya Volkswagen ID. Buzz – solklar favorit
Läs vidare: Förlustaffär för Ford – går back 340 000 för varje elbil
Läs vidare: Hyundai stäms av kunder – elbilsladdare överhettar
Redaktör på Högsta Växeln.
Redaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.