Dagens PS

Škoda Enyaq RS: Överviktig tjeck i träningsoverall

Škoda Enyaq
Škoda Enyaq RS iV är tänkt att vara ett sportigare alternativ. (Foto: Škoda)
Karl Cajmatz
Karl Cajmatz
Uppdaterad: 05 aug. 2023Publicerad: 05 aug. 2023

Škoda Enyaq är bilmodellen som räddade upp missarna med Volkswagen ID.4, men som på kuppen kom att kullkasta hela VW-gruppens varumärkeshierarki.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Vi har tagit reda på hur den ter sig i sportigt RS-utförande.

För den som behöver en introduktion är Enyaq alltså Škodas bidrag till den uppsjö av suvar som bygger på Volkswagengruppens elbilsplattform, MEB.

I suv-väg ligger plattformen till grund för Volkswagen ID.4, Audi Q4 E-tron, Cupra Tavascan, och icke-folkvagnen Ford Explorer EV, utöver tjecken som förevarande text handlar om.

Škoda Enyaq
Škoda Enyaq Rs iV är tjeckernas svar på bilar som Audi Q4 och Volkswagen ID.4. (Foto: Škoda)

Škoda vände upp och ned på hierarkin

Škoda Enyaq den andra modellen att ansluta sig till ovan rabblade laguppställning, efter Volkswagen ID.4.

När den så gjorde var det inte utan att den fick oss att ifrågasätta huruvida Škoda verkligen var bilkoncernens budgetmärke; den fick nämligen ID.4 att framstå som ett billigt hafsjobb i jämförelse – knappast så långt från sanningen.

Enyaq bjuder inte just på så mycket mer flärd än märkets andra modeller, och med lanseringen av Audi Q4 blev det tydligt. Bilen med fyra nollor känns bestämt mer premium.

Sammantaget framstår Škodan emellertid som det vettigaste valet. Den lastar mest och är också i övrigt genomgående praktisk.

ANNONS

Till skillnad från ID.4 har den till exempel fysiska knappar för nästan alla funktioner som kräver det.

Škoda Enyaq
Enyaq känns bra mycket mer premium än sina koncernsyskon. (Foto: Škoda)
ANNONS

Senaste nytt

Sportiga köregenskaper, eller?

Så vad händer när man klistrar fast epitetet RS på den MEB-suv som mest andas gummistövlar och funktionsjacka? Ungefär detsamma som när en av Sopranos-gubbarna kränger på sig husvagnskostymen.

299 hästkrafter är samma effekt som i ID.4 och ID.5 GTX – elbilsvärldens svar på GTI. Med bilens vikt i beaktning är det en siffra som skvallrar om användbarhet, snarare än någon förmåga att frambringa hjärtklappning.

En vanlig fyrhjulsdriven Škoda Enyaq är inte mycket klenare, och ter sig därför vara ett fullgott alternativ.

I övrigt medför inte RS-beteckningen särskilt mycket. Styrningen upplevs som snabbare, vilket i teorin ska göra att bilen känns flinkare, men i praktiken mest får den att upplevas som nervös.

Testbilen var också utrustad med 21-tummare till fälgar, som inverkar negativt på åkkomforten. Onödigt, men också tillval.

Vad gäller ren estetik kan man också ifrågasätta de RS-specifika designinslagen. Mycket limegrönt för åtminstone undertecknads tankar till sådana där husvagnskostymer, men smaken är ju förstås som baken.

ANNONS
Škoda Enyaq
Enyaq RS iV upplevs som sportig för någon som inte vet vad sportig är. (Foto: Škoda)

Alltjämt en Škoda, med allt vad det innebär

I övrigt är Enyaq RS precis som en Enyaq i vanligt utförande, ett på det stora hela gott betyg.

Det rymliga bagageutrymmet har rejäla krokar att hänga shoppingkassar på, framdörrarna rymmer paraplyer, och energiförbrukningen är rimlig.

Där Enyaq har utvecklingspotential har också Enyaq RS det. Den adaptiva farthållaren är direkt livsfarlig såvida man inte stänger av skyltavläsning, och infotainmentsystemet lämnar en del att önska.

Möjligheten till mobilspegling agerar plåster på såren, men eftersom det kan ta omkring en minut att få fart på kan det inte anses vara mer än så.

Škoda Enyaq
Enyaq anammar en funktionell approach, likt Škoda-bilar i övrigt. (Foto: Škoda)

Summan av kardemumman

Škoda Enyaq RS är den mest vettiga MEB-suven i sitt minst vettiga utförande. Den extra effekt som modellbeteckningen för med sig är inte ovälkommen, men knappast nödvändig.

ANNONS

I övrigt har den utrustning som ingår antingen ingen eller rent av negativ inverkan på helheten. Såvida man inte prompt ska ha flest hästkrafter är den extrapeng som RS-modellen betingar inte värd att lägga.

Škoda Enyaq
Škoda Enyaq RS iV är det minst vettiga utförandet av den vettigaste modellen. (Foto: Škoda)

Škoda Enyaq RS iV (2023)
Motor: Dubbla elmotorer, 299 hästkrafter, 460 newtonmeter
Kraftöverföring: Steglös växellåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 6,5 sekunder
Toppfart: 180 km/h
Elektrisk räckvidd: 506 km
Vikt: 2 315 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4653/2148/1605 mm
Pris: från 690 000 SEK (testbil ca 728 400 SEK)

Redaktionens helhetsintryck av Škoda Enyaq RS

Slutbetyg: 3/5

Škoda Enyaq är i grunden en vettig elbil för praktiskt lagda familjer. I RS-utförande är den detsamma fast i mindre utsträckning. Det är svårt att se vem den egentligen är till för.

Bygg din Skoda Enyaq RS här!

Läs vidare: Provkörd: Nya Volkswagen ID. Buzz – solklar favorit

Läs vidare: Förlustaffär för Ford – går back 340 000 för varje elbil

ANNONS

Läs vidare: Hyundai stäms av kunder – elbilsladdare överhettar

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Karl Cajmatz
Karl Cajmatz

Redaktör på Högsta Växeln.

Karl Cajmatz
Karl Cajmatz

Redaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Bostadsmarknad och framtiden för köpare – enligt analytikern

Efter en turbulent period präglad av stigande räntor och sjunkande priser börjar Sveriges bostadsmarknad visa tecken på återhämtning. År 2022 präglades av en kraftig nedgång i både bostadsförsäljningar och priser, till stor del drivet av de ökande räntekostnaderna. Men nu, med signaler om stabilisering och potentiella räntesänkningar framöver, börjar marknaden långsamt hitta tillbaka. Frågan är: […]