Biltest: Skoda Enyaq 80 iV
Är Skoda Enyaq 80 iV bästa elbilen just nu? Ja, mycket talar för det efter kollegan Maths test förra veckan. Frågan han ställer sig är hur Volkswagen kan tillåta Skoda att bygga en bil som på i stort sett alla punkter är bättre än VW ID.4 – för mindre pengar?
Skoda Enyaq 80 iV – bästa elbilen just nu
Mest läst i kategorin
Redan när jag själv bevistade lanseringen av Skoda Enyaq iV i Prag förra hösten, blev jag mäkta imponerad av i stort sett allt som den tjeckiska tillverkaren visade upp. En snygg och betydligt sportigare variant av VW ID.4, dessutom med en kvalitet och interiördesign som i varje detalj slår den dyrare kusinen.
Konkurrensen kommer inifrån leden
För några månader sedan lanserades Volkswagen ID.4, en mycket kompetent elbil för de som inte jagar sekunder från rödljusen. ID.4 är märkets första elbil som säljs i hela världen, en ny ”folkvagn” som fått mycket bra betyg runt om i världen. Men visst är det intressant att största konkurrenten nu kommer från egna ledet och dessutom visar sig vara bättre på det mesta?
Nu, några månader efter ID.4, är det dags för Volkswagen-koncernens tjeckiska “lågprismärke” Skoda att lansera sin egen variant av ID.4. Den billigaste modellen kostar ungefär som ID.4 trots en mer generös standardutrustning och ett större batteri. Skodas instegsmodell har 58 kWh netto jämfört med ID.4:s 51 kWh. Även med det större batteriet på 77 kWh kostar Enyaq ungefär lika mycket som ID.4 med 77 kWh, trots mer utrustning.
Enyaq glänser stort
”Förvånande nog visar mitt första test av Skoda Enyaq att den överglänser Volkswagen ID.4 i nästan allt. Grundtekniken är densamma, men Skoda har lyckats bättre med paketeringen i stort som smått”, säger Maths.
Medan Volkswagen bygger ID.4 i sin elbilsfabrik i Zwickau bygger Skoda Enyaq i Tjeckien i Mladá Boleslav. Bilarna delar nästan all teknik – men Skoda har byggt en helt egen kaross och gjort sin helt egna design av interiören.
”Design är något rent subjektivt, men Skodas designavdelning har lyckats med något helt nytt. Enyaq ser ut som en blandning mellan kombi och suv och är riktigt läcker och väcker habegär. Karossen är mer strömlinjeformad än Volkswagen, vilket ger Skoda en något längre räckvidd”, fortsätter Maths.
En annorlunda biltest
Tanken var att jag själv skulle testa bilen några dagar, men på grund av hälsoproblem så låter jag Maths Nilsson (som skriver för bl.a. Carup.se, Aftonbladet och Dagens PS) ge uttryck för hur Skodas nya el-SUV upplevs på vägen. Men vi börjar med hans intryck av interiören.
”Den största skillnaden mellan Skoda och Volkswagen blir uppenbar när jag sätter mig i kupén. Skoda Enyaq är en betydligt lyxigare och mer ombonad bil än Volkswagen ID.4. Nästan alla materialval i dörrar, instrumentbräda och konsoler är av högre kvalitet. Detaljer som dörrhandtag är mer designade och skulpterade. Skoda har behållit en rad med vanliga knappar för de vanligaste funktionerna”, säger Maths och forsätter.
” Instrumentbrädan har dekoration av tyg eller läder som känns betydligt mer premium än Volkswagens plastigare bräda. Skoda har inte snålat bort knapparna till de bakre fönsterhissarna som Volkswagen gjort. Skoda ska ju vara billighetsmärket, men det känns precis tvärtom. Volkswagen känns som en billig budgetbil i förhållande till den fina premiumkänsla Enyaq bjuder på. Till och med backspegeln är snyggare i Enyaq. Det enda negativa är att mittkonsolen stjäl lite plats från knät.”
Maths intryck är desamma som jag fick när jag klämde och kände på modellen i Prag. Detta är även ett intryck som delas av kollegor runt om i Europa. Men ett snyggt utseende och högkvalitativa materialval är inte allt. Det jag var nyfiken på var hur Enyaq iV upplevdes på vägen. Så här beskriver Maths upplevelsen:
”Ute på vägen är upplevelsen snarlik jämfört med ID.4. Möjligen går Enyaq lite tystare, men jag är inte mätt med bullermätare. Det är ingen bil för den som gillar häftig acceleration. 204 hk och över två ton ger en mjuk och sävlig färd. Enyaq är bakhjulsdriven och så fort jag hamnar på grusigt underlag vill bakhjulen släppa loss. Precis som ID.4 lär Enyaq ha problem på riktigt hala underlag. Den som vill ha en riktigt vägsäker Enyaq gör bäst i att vänta ut den fyrhjulsdrivna versionen som kommer i september. På motorvägen är Enyaq stabil ända upp till toppfarten, men den går inte mer än 160 km/h.”
Maths summering
”Summa summarum måste Enyaq vara en av världens allra bästa elbilar du kan köpa just nu, om du inte söker sportbilsprestanda. Bilen känns lyxigare och är betydligt mer premium än Volkswagens motsvarighet. Utrymmena är riktigt stora och räcker för hela familjen. Räckvidden på drygt 50 mil är godkänd, även om du i verkligheten får räkna med drygt 40 mil.”
”För den som inte till varje pris måste ha en bil som det står Volkswagen på är Skoda Enyaq ett svårslaget val. Enyaq är en förfinad version av ID.4. En riktig kanonbil helt enkelt. Kanske är den för bra för sitt eget bästa, Volkswagens högsta chefer har deklarerat att Skoda ska tvingas göra billigare bilar framöver. Kanske är Enyaq en av de sista modellerna från Skoda som tillåts överglänsa Volkswagen.”
Här kan du läsa Maths test på Carup.se
Specifikationer och pris
ENYAQ iV 60 | ENYAQ iV 80 | |
Effekt | 180 hk | 204 hk |
Vridmoment | 310 Nm | 310 Nm |
Batteri (brutto/netto) | 62 kWh / 58 kWh | 82 kWh / 77 kWh |
Räckvidd | 411 km | 531 km |
Ombordladdare | 11 kW AC-laddning | 11 kW AC-laddning |
11 kW AC-laddning 5-80% | 6,15 tim | 7,3 tim |
50 kW DC-laddning standard 5%-80% | 55 min | 70 min |
100/125 kW DC-laddning tillval 5-80% | 100 kW 35 min | 125 kW 38 min |
Förbrukning WLTP | 157.0 Wh/km | 169.0 Wh/km |
Värmeåtervinningsystem Heat Pump | Tillval | Standard |
Toppfart | 160 km/t | 160 km/t |
Acceleration | 8,7 s | 8,5 s |
Dragvikt bromsad | 1000 Kg | 1000 Kg |
Dragvikt obromsad | 750 kg | 750 kg |
Tjänstevikt kg | 2002 | 2150 |
Maxlast kg | 507 | 508 |
Totalvikt kg | 2509 | 2658 |
Hjul | 19″ Lättmetallhjul | 19″ Lättmetallhjul |
Design | Design Selection LOFT | Design Selection LOFT |
Infotainment | 13″ Infotainment | 13″ Infotainment |
Drivsystem | Bakhjulsdrift | Bakhjulsdrift |
Markfrigång mm | 186 | 186 |
Bagagevolym l | 585 | 585 |
ENYAQ | 453 900 kr | 553 700 kr |
ENYAQ SPORTLINE | 483 900 kr | 571 500 kr |
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.