Sedan Skoda blev en del av Volkswagen-koncernen har märket gått från att vara ett billigare alternativ till att stoltsera med praktikalitet och användbarhet som ledord. Nu fortsätter märket in i en helt ny era.
Skoda avslöjar märkets framtid med Vision 7S
Mest läst i kategorin
Volkswagen-koncernens arsenal är bred och många av dagens bilar delar allt från diverse plastdetaljer till hela plattformar med varandra.
Märket med de tjeckiska rötterna ligger långt fram i utvecklingen och fortsätter att driva den interna konkurrens som råder inom Volkswagen AG.
Skoda har valt att lägga fokus på eldriven transport och tydliggör detta genom att presentera en ny modell som fått namnet Vision 7S.
Den nya modellen får en ny design som ska känneteckna märkets väg framåt. I och med presentationen visar man även upp Skodas helt nya logotyp.
Skoda kallar den nya designen för märkets ”visuella identitet” som ska komma att genomsyra kommande modeller. Klaus Zellmer, styrelseordförande, meddelar att tre nya elbilar kommer att släppas innan år 2026.
Vision 7S får en mängd teknologiska nyheter och en avskalad interiör med en roterande skärm som huvudnummer. Skärmen är tänkt att användas i vertikalt läge under körning och i horisontellt läge när bilen laddas.
Det senare läget kallas ”Relax mode” och lutar dessutom bak och in stolarna, fäller ner pedalerna i golvet och drar in ratten – allt för en maximal biokänsla i bilen.
Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.
Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.