Många vanliga modeller som används som tjänstebil får en skattehöjning på 70-90 procent på förmånsvärdet enligt regeringens nya förslag.
Skattesmällen: 70-90 procent dyrare tjänstebil från 1 juli
Mest läst i kategorin
Det har varit på gång under en längre tid, men i förra veckan presenterade regeringen detaljerna i förslaget för höjningen av förmånsvärdet för tjänstebilar.
Förslaget väntas klubbas igenom riksdagen den 2 juni efter en överenskommelse mellan regeringspartierna, Centerpartiet och Liberalerna. Förslaget föreslås träda i kraft redan den 1 juli 2021, och avser bilar som blir skattepliktiga från det datumet.
“Vi kommer hinna införa det från 1 juli, det blir arbetsgivarna som får hålla rätt på nya skatten”, säger Yngve Gripple, rättslig expert på Skatteverket till Carup.se
Förslaget innebär att två delbelopp i schablonbeloppet ändras, enligt Carup.se. De justeras enligt regeringen för att bättre spegla kostnaden av att ha en privatägd bil, bland annat genom att beakta räntekostnaderna för lånefinansering av bilköp.
För de flesta vanliga tjänstebilar innebär förslaget en rejäl höjning. Till exempel får den som har en Volkswagen Golf GTE som tjänstebil en skattehöjning på 75 procent, och den som kör en Renault Zoe får höjd skatt med 93 procent.
För bilar som är dyrare än en miljon blir dock effekten en sänkning av förmånsvärdet. En Mercedes-AMG G63 får till exempel en skattesänkning på 15 procent, skriver Carup.se.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.