Skatten på tjänstebilar görs om igen – efter bara några månader. I höstbudgeten slår regeringen fast att förmånsvärdena för elbilar och laddhybrider ska räknas ut på ett nytt sätt.
Vissa bilmodeller får en skattehöjning på 1100 kronor i månaden – andra får en sänkning.
Skatten på tjänstebilar höjs och sänks – igen
Mest läst i kategorin
I går kom regeringen med sin budgetproposition och flera av förändringarna påverkar landets bilister. Höjningen av malusskatterna för bensin- och dieselbilar är redan kända, liksom sänkningen av bonusen till elbilar.
Mindre uppmärksammat är att förmånsvärdena på tjänstebilar ska göras om igen. Så sent som 1 juli i år höjdes skatten på de vanligaste förmånsbilarna med mellan 700 och 800 kronor i månaden. I budgetproppen slår finansminister Magdalena Andersson fast att beskattningen på elbilar och laddhybrider, som i dag utgör majoriteten av alla förmånsbilar, ska göras om.
350 000 kr i schablonavdrag
Tidigare har förmånsvärdet på en elbil eller laddhybrid räknats ner till närmast jämförbara fossila bil, något som har slagit lite olika. Nu ska det i stället bli ett schablonavdrag på priset. För elbilar föreslår Skatteverket 350 000 kronor, och laddhybrider 130 000 kronor. Avdraget kan aldrig bli mer än 50 procent av bilens pris. De nya reglerna ska träda i kraft 1 juli nästa år.
– Det är ganska bra och kommer att förenkla, framförallt för Skatteverket. En motsvarande bil har i vissa fall kunnat vara nästan vad som helst. Det här gör en del bilar dyrare att ha som förmånsbilar, medan andra blir billigare. Till exempel dyra Teslor blir dyrare att ha som tjänstebil, säger Ronny Svensson som är expert på tjänstebilar på Ynnor.
Dyra elbilar drabbas hårt
Dagens PS har gått igenom hur förändringen kommer att slå mot några av Sveriges mest sålda elbilar och laddhybrider. Vissa bilar påverkas knappt alls, medan andra blir dyrare eller billigare. Varje bil måste räknas ut för sig, det finns ingen formel. Till exempel blir storsäljaren Volvo XC60 Recharge oförändrad. Populära elbilen Volkswagen ID.4 får sänkt skatt, med 2344 kronor per år. Riktigt dyra elbilar som Tesla Model S får en rejäl höjning, över 1000 kronor extra i skatt per månad. Du hittar fler exempel i tabellen nedan.
För den som vill ha en bensin- eller dieselbil som förmånsbil blir det dyrare igen från 1 juli. Den höjda malusskatten läggs ovanpå förmånsvärdet, vilket innebär att en höjd fordonsskatt på 3000 kronor ökar skatten med ungefär 140 kronor i månaden.
– Det är något av en parodi det har varit 17 olika förändringar sedan 2018. Jag tycker synd om de som är ekonomiansvariga hos företag och måste hantera alla förändringar, säger Ronny Svensson.
Så ändras skatten på förmånsbilar
Förmånsvärde idag | Nytt förmånsvärde | Skatteändring/år Netto | |
Volvo XC60 Recharge T6 | 86344 | 86057 | −158 kr |
Volvo V60 Recharge T8 | 86186 | 85914 | −150 kr |
VW Passat GTE | 55205 | 61375 | +3 394 kr |
VW ID.4 Pro | 57888 | 53626 | −2 344 kr |
VW ID.3 Pro | 47872 | 43151 | −2 597 kr |
BMW 330e touring | 69626 | 65106 | −2 486 kr |
Toyota RAV4 PHEV Premium | 63083 | 77160 | +7 742 kr |
Tesla Model 3 LR | 68392 | 62810 | −3 070 kr |
Tesla Model S LR | 78868 | 103837 | +13 733 kr |
Audi e-tron Sportback 55 Quattro | 93562 | 107152 | +7 475 kr |
Källa Skatteverket. Skatteändringen är nettoeffekten vid 55% marginalskatt.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.