Dagens PS

Skatten på tjänstebilar höjs och sänks – igen

Förändringen av förmånsvärdena på elbilar och laddhybrider slår olika mot olika bilmodeller. Vissa får höjd skatt, andra sänks.
Maths Nilsson
Maths Nilsson
Uppdaterad: 12 nov. 2021Publicerad: 21 sep. 2021

Skatten på tjänstebilar görs om igen – efter bara några månader. I höstbudgeten slår regeringen fast att förmånsvärdena för elbilar och laddhybrider ska räknas ut på ett nytt sätt.
Vissa bilmodeller får en skattehöjning på 1100 kronor i månaden – andra får en sänkning.

ANNONS

Mest läst i kategorin

I går kom regeringen med sin budgetproposition och flera av förändringarna påverkar landets bilister. Höjningen av malusskatterna för bensin- och dieselbilar är redan kända, liksom sänkningen av bonusen till elbilar.

Mindre uppmärksammat är att förmånsvärdena på tjänstebilar ska göras om igen. Så sent som 1 juli i år höjdes skatten på de vanligaste förmånsbilarna med mellan 700 och 800 kronor i månaden. I budgetproppen slår finansminister Magdalena Andersson fast att beskattningen på elbilar och laddhybrider, som i dag utgör majoriteten av alla förmånsbilar, ska göras om.

350 000 kr i schablonavdrag

Tidigare har förmånsvärdet på en elbil eller laddhybrid räknats ner till närmast jämförbara fossila bil, något som har slagit lite olika. Nu ska det i stället bli ett schablonavdrag på priset. För elbilar föreslår Skatteverket 350 000 kronor, och laddhybrider 130 000 kronor. Avdraget kan aldrig bli mer än 50 procent av bilens pris. De nya reglerna ska träda i kraft 1 juli nästa år.

– Det är ganska bra och kommer att förenkla, framförallt för Skatteverket. En motsvarande bil har i vissa fall kunnat vara nästan vad som helst. Det här gör en del bilar dyrare att ha som förmånsbilar, medan andra blir billigare. Till exempel dyra Teslor blir dyrare att ha som tjänstebil, säger Ronny Svensson som är expert på tjänstebilar på Ynnor.

Dyra elbilar drabbas hårt

Dagens PS har gått igenom hur förändringen kommer att slå mot några av Sveriges mest sålda elbilar och laddhybrider. Vissa bilar påverkas knappt alls, medan andra blir dyrare eller billigare. Varje bil måste räknas ut för sig, det finns ingen formel. Till exempel blir storsäljaren Volvo XC60 Recharge oförändrad. Populära elbilen Volkswagen ID.4 får sänkt skatt, med 2344 kronor per år. Riktigt dyra elbilar som Tesla Model S får en rejäl höjning, över 1000 kronor extra i skatt per månad. Du hittar fler exempel i tabellen nedan.

Den som vill ha en bensin- eller dieselbil får räkna med ytterligare en skattehöjning på tjänstebilen. Volvos laddhybrider påverkas högst marginellt. Foto: Volvo Cars

För den som vill ha en bensin- eller dieselbil som förmånsbil blir det dyrare igen från 1 juli. Den höjda malusskatten läggs ovanpå förmånsvärdet, vilket innebär att en höjd fordonsskatt på 3000 kronor ökar skatten med ungefär 140 kronor i månaden.

ANNONS

– Det är något av en parodi det har varit 17 olika förändringar sedan 2018. Jag tycker synd om de som är ekonomiansvariga hos företag och måste hantera alla förändringar, säger Ronny Svensson.

Så ändras skatten på förmånsbilar

Förmånsvärde
idag
Nytt
förmånsvärde
Skatteändring/år
Netto
Volvo XC60
Recharge T6
8634486057−158 kr
Volvo V60
Recharge T8
8618685914−150 kr
VW Passat GTE5520561375+3 394 kr
VW ID.4 Pro5788853626−2 344 kr
VW ID.3 Pro4787243151−2 597 kr
BMW 330e touring6962665106−2 486 kr
Toyota RAV4 PHEV
Premium
6308377160+7 742 kr
Tesla Model 3 LR6839262810−3 070 kr
Tesla Model S LR78868103837+13 733 kr
Audi e-tron
Sportback 55 Quattro
93562107152+7 475 kr

Källa Skatteverket. Skatteändringen är nettoeffekten vid 55% marginalskatt.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS