Svenska nybilsmarknaden rasade med över 22 procent i augusti.
Anledningen sägs vara de stora skatteökningarna på tjänstebilar.
– Inbromsningen under juli och augusti kan härledas till den höjda förmånsskatten 1 juli, säger Jessica Alenius, vice vd för Bil Sweden.
Skattechocken gav jättetapp på bilmarknaden
Mest läst i kategorin
Augusti blev en dyster månad för Sveriges bilhandlare. Efter den stora ökningen före sommaren föll nyregistreringarna med 22 procent, enligt Bil Sweden. 19 808 nya personbilar registrerades i augusti.
Totalt i år har dock försäljningen ökat med 21 procent jämfört med samma period förra året, men ligger fem procent under 2019 års nivå. Uppgången förklaras av en god återhämtning i ekonomin, men också av att registreringarna drivits upp inför förändringarna inom Bonus-malussystemet och de höjda förmånsvärdena som trädde i kraft under det första halvåret.
– Inbromsningen under juli och augusti kan härledas till den höjda förmånsskatten 1 juli. Under de två månaderna föll andelen nya bilar som registrerades på företag betydligt och det minskade antalet personbilar kan helt hänföras till företagssidan, säger Jessica Alenius.
Elbilar fortsätter att ta marknadsandelar. Uppgången blev 126 procent i augusti, medan laddhybrider minskade med 14 procent. Nu varnar Bil Sweden för att de pausade utbetalningarna av klimatbonusen riskerar att hämma övergången till mer klimatvänliga bilar.
– Den 1 juli ställdes utbetalningarna av klimatbonusarna in för tredje året i rad. Tidigare år har pengar skjutits till. Det är viktigt att regeringen så snabbt som möjligt klargör för alla konsumenter och företag när pengarna kan betalas ut igen. Dessutom måste man förbättra prognoserna så att de blir mer träffsäkra så att Bonus-malussystemet blir mer förutsägbart. Pausade utbetalningar sänder signaler som skapar stor osäkerhet, vilket i sin tur försvårar omställningen, säger Jessica Alenius.
Marknadsledaren Volvo hade en tuff månad i augusti och blev bara fjärde största bilmärke. Volkswagen registrerade 2820 bilar och blev överlägset störst före Kia och Toyota. Mest registrerade bilmodell blev Kia Niro och den populäraste elbilen var Volkswagen ID.4.
Mest registrerade bilmodeller i augusti
Kia Niro
991 |
Kia Ceed
909 |
Toyota RAV4
682 |
Volkswagen ID.4
553 |
Toyota Corolla
526 |
MG ZS SUV
469 |
Volvo XC40
463 |
Ford Kuga
405 |
Dacia Duster
401 |
Volvo XC60
398 |
Volvo V60
354 |
Volkswagen ID.3
344 |
Volkswagen Tiguan
333 |
Volkswagen Passat
331 |
BMW 3 Series
327 |
Volkswagen Golf
319 |
Ford Mustang Mach-E
301 |
Volkswagen T-Roc
289 |
Peugeot 3008
259 |
Toyota Yaris
250 |
Skoda Octavia
249 |
Peugeot 2008
221 |
BMW X3
194 |
Hyundai Kona
188 |
Ford Focus
187 |
–
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.