Tunneln genom Göteborg skjuts upp – igen. Det kan ta ytterligare sex år till innan skandaltunneln blir färdig, och det kommer kosta skattebetalarna sex miljarder ytterligare.
Skandaltunnel försenas igen – sex miljarder dyrare
Mest läst i kategorin
Trafikverkets förhoppning om att öppna tunneln för trafik 2026 var redan grusade. Samtidigt växer miljardnotan. Skandaltunneln har redan tagit livet av ett stort byggföretag, något som Dagens PS skrivit om tidigare.
Nu försenas Västlänken ytterligare med tre till sex år. Dessutom spricker budgeten ytterligare, uppger Trafikverket på torsdagen.
Utdragen skandal
Notan ökar med runt sex miljarder kronor, berättar Bo Larsson som är projektchef för myndigheten:
“Vår bedömning är att det är möjligt att öppna trafiken på alla stationer till 2030”, säger Bo Larsson.
Nu väntas tuffa förhandlingar om hur skandaltunneln ska betalas: Antingen Göteborgs skattebetalare eller staten.
I slutändan väntas nu notan hamna på 26 miljarder kronor enligt 2009 års penningvärde, eller 36,5 miljarder kronor idag. Det är nästan 6 miljarder mer än de tilltänkta 20 miljarder enligt 2009 års penningvärde som budgeterades.
Dessutom verkar inte trafiken kunna öppna i tunneln innan 2029, med reservation för att det skulle kunna dröja till 2032.
Det rapporterar Dagens Nyheter.
Läs mer om skandaltunneln:
Byggjätten går under – skulle bygga Västlänken – Dagens PS
Byggbolaget vill ha 4 miljarder extra för Västlänken – Dagens PS
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.