Dagens PS

Skandal på Riddermark bil: Kunder luras

Riddermark granskas av 200 sekunder och det visar på att säljare systematiskt ljuger. (Foto: Getty Images och Leo Sellén / TT)
Riddermark granskas av 200 sekunder och det visar på att säljare systematiskt ljuger. (Foto: Getty Images och Leo Sellén / TT)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 03 sep. 2024Publicerad: 03 sep. 2024

Riddermark bil anklagas för att lura kunder med tveksamma metoder. Vd:n erkänner vissa misstag men försäkrar att rutinerna nu har skärpts.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Riddermark bil är i hetluften efter avslöjanden från både nuvarande och tidigare anställda.

Företaget anklagas för att ha skapat en företagskultur där kunderna systematiskt luras för att maximera vinsterna.

Nu har anställda trätt fram med både interna dokument och vittnesmål som kastar ljus på tveksamma arbetsmetoder – och det har inte gått obemärkt förbi, enligt 200 sekunder.

Vd:n försvarar företagets moral

Alexander Riddermark, företagets vd, slår tillbaka mot anklagelserna.

Han insisterar på att företaget följer tydliga riktlinjer och agerar med hög moral. Riddermark understryker att målet alltid är att skapa en trygg och ärlig miljö för kunderna.

Han erkänner att branschen är komplex och att förbättringar alltid kan göras, men han hävdar samtidigt att Riddermark bil håller en hög standard.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Manipulativa försäljningsmetoder

Bland de mest chockerande avslöjandena är att säljare ibland har sagt åt chaufförer, som levererar bilar hem till kunder, att släcka motorlampor utan att fixa felen, bara för att sälja bilar snabbare.

ANNONS

Riddermark medger att detta har hänt, men understryker att det inte är företagets policy. Han säger att de nu har infört strikta rutiner för att stoppa sådant beteende.

Aggressiva prisförhandlingar

200 sekunder har pratat med en kvinna som hämtade och lämnade bilar hos Riddermarks kunder.

Hon berättar att säljarna uppmanar chaufförerna att hitta på fel på bilarna för att pruta ner priset, framför allt om det är äldre personer, eller sådana som inte har koll på bilar.

Riddermark svarar med att sådana metoder är helt oacceptabla och lovar att agera om det skulle komma till hans kännedom.

Oärlig kommunikation

Fler allvarliga anklagelser handlar om att kunder inte alltid har fått korrekt information om bilarnas skick. I ett fall upptäckte en kund att bilen de köpt hade varit krockskadad, något som aldrig nämnts vid köpet.

Riddermark erkänner att det är ett problem och säger att företaget köpt tillbaka bilen för att ställa saker till rätta, samtidigt som han lovar att sådana misstag inte ska upprepas.

Falska påståenden och oskälig prissättning

ANNONS

Det har även framkommit att när Riddermark bil köpte in en bil försökte en anställd sänka priset genom att påstå att däcken var slitna och att ena motorn hade problem.

Men det stämde ju inte. Bilen hade bara en motor och däcken var nästan nya.

Riddermark erkänner att misstag kan ske, men försäkrar att det aldrig är företagets avsikt att lura sina kunder.

Framtiden för Riddermark bil

Trots alla dessa avslöjanden står Alexander Riddermark fast vid att företaget är ärligt och rättvist i sina affärer.

Han medger att det finns utrymme för förbättring, men påpekar samtidigt att företagets framgång inte hade varit möjlig utan nöjda kunder.

Riddermark hävdar att företaget fortfarande står för de värderingar man lovar på sin hemsida, även om han medger att det ibland kan behövas justeringar.

Här är bilhandlarna vi klagar mest på

Tusentals bilägare anmäler bilhandlare årligen, ytterst få får rätt. Här är bolagen du bör vara vaksam på enligt ARN:s senaste rapport. Varje år strömmar

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]