Dagens PS

Skandal: BMW i5 floppar i räckviddstest

Carwow gjorde ett stort räckviddstest helt ute i normal trafik och normalt väder. Så helt autentiskt. Här är hela listan. (Foto: Tesla, Polestar, Porsche samt Getty images pro)
Carwow gjorde ett stort räckviddstest helt ute i normal trafik och normalt väder. Så helt autentiskt. Här är hela listan. (Foto: Tesla, Polestar, Porsche samt Getty images pro)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 18 nov. 2024Publicerad: 18 juni 2024

Carwow testade elbilar från BMW, BYD, Mercedes, Porsche, Polestar och Tesla tills batteriet tog slut. Ett stort räckviddstest som visade en stor skillnad från utlovad räckvidd.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är svårt att prata om elbilar i mer än 30 sekunder utan att ämnet räckvidd dyker upp. Köpare av bensin- och dieselbilar tänker aldrig på det, men när det gäller elbilar vill alla veta den officiella räckvidden, och ännu viktigare – hur mycket av den räckvidden som verkligen är tillgänglig i verklig körning?

Sex bilar i stort räckviddstest

Det här är en fråga som Mat Watson och Carwow-teamet bestämde sig för att besvara med sex nya elbilar som för närvarande finns att köpa i Europa: BYD Seal, BMW i5, Mercedes EQE, Polestar 2, nyligen ansiktslyfta Porsche Taycan och Tesla Model 3.

Batteristorlekarna sträckte sig från Teslas 75 kWh till Porsches 97 kWh, medan de påstådda WLTP-räckvidderna började på 583 km för BMW i5 och toppade på 678 km för Taycan.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Riktiga vägar och situationer

Istället för att utsätta de sex för något kliniskt test på en privat bana kördes bilarna på riktiga vägar med riktiga trafiksituationer.

Förarna höll sig till den lagliga hastighetsgränsen hela tiden och höll varje modell i standardkörläget. De använde däremot värmaren som de ville för att hålla sig bekväma. Vilket innebär att varje bil inte fick exakt samma behandling. Men deras erfarenheter var fortfarande tillräckligt nära för att göra resultaten trovärdiga.

Tesla är vinnaren i testet. Det är Model 3 LR som kommer närmast sin utlovade distans. Bra jobbat. (Foto: Tesla)
Tesla är vinnaren i testet. Det är Model 3 LR som kommer närmast sin utlovade distans. Bra jobbat. (Foto: Tesla)

Resultatet

ANNONS

Porsche hade det största batteriet, den största påstådda räckvidden och noterade också den bästa verkliga räckvidden (592 km).

Det innebar dock att bilen bara uppnådde 87,5 procent av sin påstådda WLTP-räckvidd, och dess effektivitetspoäng på 5,5 km/kWh var den näst sämsta här.

BMWs i5 kom sist med en effektivitetssiffra på 5,3 km/kWh, och klarade bara 476 km mot påstådda 583 km. Det innebär att den levererade 82 procent av sin officiella räckvidd.

Tips! Se faktarutan nedan för att få en bättre överblick. Du finner också en film längst ner.

De stora vinnarna var Mercedes EQE och Tesla Model 3, som kom nära att matcha Porsches verkliga räckvidd (575 km, EQE: 567 km) från mindre batterier.

Båda levererade också effektivitetssiffror på 6,4 km/kWh eller högre och minst 90 procent av sin påstådda räckvidd.

BMW i5 var sämst i klassen. Nådde enbart upp till 82% av utlovad räckvidd. (Foto: BMW)
BMW i5 var sämst i klassen. Nådde enbart upp till 82 procent av utlovad räckvidd. (Foto: BMW)

De körde ända till det bittra slutet

Naturligtvis, för att få dessa siffror innebar det att förarna var tvungna att köra elbilarna tills de faktiskt fick slut på laddning. Vilket också gav upphov till några intressanta punkter.

ANNONS

Tesla, till exempel, kunde köra i mer än 32 km efter att dess räckviddsindikator visade noll. Men den stängde slutligen av sig själv och slog på parkeringsbromsen bara några meter från en laddare.

BYD-föraren fann också sin bil immobiliserad. Efter att ha lämnat den i några minuter upptäckte han att den hade kallat fram lite mer energi och kunde krypa till en laddare.

Räckvidd vs verklig räckvidd

BilBatteriWLTP räckvidd i kmVerklig räckvidd i kmProcent av utlovad räckvidd
BMW i581 kWh58347682 procent
BYD Seal82.5 kWh40949987.5 procent
Mercedes EQE 30089 kWh61257594 procent
Polestar 2 LR79 kWh65353482 procent
Porsche Taycan97 kWh67859287.5 procent
Tesla Model 3 LR75 kWh62856790 procent
Datan kommer från Carscoops.

Läs även: The Aurora: Världens bilar samlade i Båstad. Dagens PS

Läs även: Lista: Chockhöga bensinpriser. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Så använder kriminella kryptovalutor
Spela klippet

Så används kryptovalutor av kriminella

Intresset för kryptovalutor har skjutit i höjden i takt med att bitcoin och andra digitala tillgångar når nya rekord. Samtidigt växer oron för att tekniken utnyttjas för olagliga syften, såsom penningtvätt. Advokat Niklas Sinander, expert på området, berättar om utmaningarna och de åtgärder som vidtas för att stävja missbruk. Attraktiv för kriminella – Kryptotillgångar har […]