Carwow testade elbilar från BMW, BYD, Mercedes, Porsche, Polestar och Tesla tills batteriet tog slut. Ett stort räckviddstest som visade en stor skillnad från utlovad räckvidd.
Skandal: BMW i5 floppar i räckviddstest
Mest läst i kategorin
Det är svårt att prata om elbilar i mer än 30 sekunder utan att ämnet räckvidd dyker upp. Köpare av bensin- och dieselbilar tänker aldrig på det, men när det gäller elbilar vill alla veta den officiella räckvidden, och ännu viktigare – hur mycket av den räckvidden som verkligen är tillgänglig i verklig körning?
Sex bilar i stort räckviddstest
Det här är en fråga som Mat Watson och Carwow-teamet bestämde sig för att besvara med sex nya elbilar som för närvarande finns att köpa i Europa: BYD Seal, BMW i5, Mercedes EQE, Polestar 2, nyligen ansiktslyfta Porsche Taycan och Tesla Model 3.
Batteristorlekarna sträckte sig från Teslas 75 kWh till Porsches 97 kWh, medan de påstådda WLTP-räckvidderna började på 583 km för BMW i5 och toppade på 678 km för Taycan.
Riktiga vägar och situationer
Istället för att utsätta de sex för något kliniskt test på en privat bana kördes bilarna på riktiga vägar med riktiga trafiksituationer.
Förarna höll sig till den lagliga hastighetsgränsen hela tiden och höll varje modell i standardkörläget. De använde däremot värmaren som de ville för att hålla sig bekväma. Vilket innebär att varje bil inte fick exakt samma behandling. Men deras erfarenheter var fortfarande tillräckligt nära för att göra resultaten trovärdiga.
Resultatet
Porsche hade det största batteriet, den största påstådda räckvidden och noterade också den bästa verkliga räckvidden (592 km).
Det innebar dock att bilen bara uppnådde 87,5 procent av sin påstådda WLTP-räckvidd, och dess effektivitetspoäng på 5,5 km/kWh var den näst sämsta här.
BMWs i5 kom sist med en effektivitetssiffra på 5,3 km/kWh, och klarade bara 476 km mot påstådda 583 km. Det innebär att den levererade 82 procent av sin officiella räckvidd.
Tips! Se faktarutan nedan för att få en bättre överblick. Du finner också en film längst ner.
De stora vinnarna var Mercedes EQE och Tesla Model 3, som kom nära att matcha Porsches verkliga räckvidd (575 km, EQE: 567 km) från mindre batterier.
Båda levererade också effektivitetssiffror på 6,4 km/kWh eller högre och minst 90 procent av sin påstådda räckvidd.
De körde ända till det bittra slutet
Naturligtvis, för att få dessa siffror innebar det att förarna var tvungna att köra elbilarna tills de faktiskt fick slut på laddning. Vilket också gav upphov till några intressanta punkter.
Tesla, till exempel, kunde köra i mer än 32 km efter att dess räckviddsindikator visade noll. Men den stängde slutligen av sig själv och slog på parkeringsbromsen bara några meter från en laddare.
BYD-föraren fann också sin bil immobiliserad. Efter att ha lämnat den i några minuter upptäckte han att den hade kallat fram lite mer energi och kunde krypa till en laddare.
Räckvidd vs verklig räckvidd
Bil | Batteri | WLTP räckvidd i km | Verklig räckvidd i km | Procent av utlovad räckvidd |
---|---|---|---|---|
BMW i5 | 81 kWh | 583 | 476 | 82 procent |
BYD Seal | 82.5 kWh | 409 | 499 | 87.5 procent |
Mercedes EQE 300 | 89 kWh | 612 | 575 | 94 procent |
Polestar 2 LR | 79 kWh | 653 | 534 | 82 procent |
Porsche Taycan | 97 kWh | 678 | 592 | 87.5 procent |
Tesla Model 3 LR | 75 kWh | 628 | 567 | 90 procent |
Läs även: The Aurora: Världens bilar samlade i Båstad. Dagens PS
Läs även: Lista: Chockhöga bensinpriser. Dagens PS
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.