Här är de senaste testresultaten efter att Euro Ncap krocktestat sju nya bilmodeller.
Fem nya modeller fick högsta betyg, fem stjärnor.
För Hyundai i10 gick det sämre – föraren gled ur bältet vid en frontalkrock – och bilen fick endast tre stjärnor.
Sju nya bilar krocktestade – här glider föraren ur bältet
Mest läst i kategorin
Nya bilar blir allt säkrare och de flesta bilmodeller som krocktestas av Euro Ncap får fem stjärnor, högsta betyg. Den här gången blev det full pott för de nya modellerna av Audi A3 Sportback, Seat Leon, Isuzu D-Max, Kia Sorento och Land Rover Defender.
Sämre gick det för Hyundai i10 som får klara sig med tre stjärnor, lilla elbilen Honda e fick fyra stjärnor.
Både nya Audi A3 Sportback och SEAT Leon bygger på samma MQB-II-plattform som nya Volkswagen Golf som tidigare fått full pott. En mittkrockkudde har tillkommit för att förbättra säkerheten vid sidokrockar. Båda bilarna klarade sig mycket bra, Men spanjoren Seat var faktiskt något bättre än den dyrare tysken Audi när det gäller passagerarskydd för vuxna och barn.
Gamla Land Rover Defender var en 50-talskonstruktion med mycket tveksam krocksäkerhet. Den nya modellen av Defender klarade sig desto bättre. Fem stjärnor med höga betyg för de åkandes säkerhet blev det i Euro Ncap. Även nya SUV:en Kia Sorento klarade sig bra tack vare mittkrockkudde och nya system för förarassistans. Sorento fick dock en anmärkning för att skyddet av förarens bröstkorg var bristfälligt vid offsetkrockar.
Nya lilla elbilen Honda e klarade sig med godkända fyra stjärnor, men fick avdrag för att den saknar vissa avancerade säkerhetsfunktioner. Föraren fick också skador på ena benet vid en frontalkrock.
En av Sveriges billligaste bilar
Hyundai i10 är en av de billigaste bilarna på svenska marknaden, och köparna får tyvärr kompromissa med säkerheten. Bilen fick en trea i betyg. Vid en frontalkrock gled förarens bäcken under höftbältet, ett fenomen som kallas ”ubåt”. Vid en sidokrock riskerar de åkande i bilen att slungas in mot bilen och träffa varandra.
– Hyundai har alltid haft säkerhet för både förare, passagerare och omgivning som högsta prioritet. Euro NCAP har sedan föregående modell testat skärpt sina testkriterier, vilket gjort att nya i10 nu fick 3 stjärnor. Det finns ingen bil i A-segmentet som från 2018-2020 belönats med fler än 3 stjärnor baserat på de nya strikta kriterierna. Med tanke på att i10 erbjuder det mest omfattande säkerhets- och förarassistanspaktetet i klassen ser vi betyget som positivt sett utifrån konkurrenskraften, säger Tobias Joelsson, presschef för Hyundai i Sverige.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.