Dagens PS

Självkörande Tesla dödar motorcyklist

Hur många dödliga olyckor ska ske innan folk tar säkerheten på allvar? (Foto: Tesla, Getty Images. Bilden är ett montage)
Hur många dödliga olyckor ska ske innan folk tar säkerheten på allvar? (Foto: Tesla, Getty Images. Bilden är ett montage)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 02 aug. 2024Publicerad: 02 aug. 2024

Tesla gör det igen. Medan en man sitter tillbakalutad i förarsätet med mobilen i handen kör Tesla rätt in i en motorcyklist som dör.

ANNONS

Mest läst i kategorin

En Tesla Model S, med Full Self-Driving (FSD) aktiverat, körde på och dödade en 28-årig motorcyklist nära Seattle i april. Detta är minst den andra dödsolyckan som involverar Elon Musks teknologi i en Tesla.

Föraren greps

Föraren, en 56-årig man, greps misstänkt för vållande till annans död. Han erkände att han tittade på sin mobil medan FSD var på, enligt AP. Tesla säger att deras “Full Self-Driving (Supervised)” kräver aktiv förarövervakning och inte gör bilen autonom. Men vissa förare har varit vårdslösa när programmet är igång.

Olyckan inträffade 24 km nordost om Seattle. Föraren använde sin mobil och hade inte koll på omgivningen alls.

“Det smällde och bilen ryckte till, accelererade och krockade med motorcykeln framför,” skrev polisen.

Elon och hans Tesla kanske behöver ta ett större ansvar för sin produkt. (Foto: TT)
Elon och hans Tesla kanske behöver ta ett större ansvar för sin produkt. (Foto: TT)
ANNONS

Senaste nytt

Vållande till annans död

Den 56-årige föraren greps för vållande till annans död. Han var ouppmärksam på körningen och lät bilen köra medan han var distraherad av mobilen. Ansvaret ligger alltid på den som sitter på förarplatsen även om bilen kör sig själv. Det är en viktig påminnelse till alla som har den här tekniken i sina bilar. Motorcyklisten, ja han förklarades död på platsen, enligt AP.

Utredning pågår

ANNONS

NHTSA berättade för Reuters att de “känner till olyckan och samlar information.” Polisen säger att fallet utreds. Många menar att Teslas teknologi har rätt stora begränsningar. Den är helt beroende av kameror och AI. Andra företag, som Waymo och Cruise, använder fler sensorer som lidar för att “se” körmiljön. Kanske Tesla borde kolla närmare på deras lösning.

Brister i systemet

Guidehouse Insights analytiker Sam Abuelsamid säger:

“Det finns så många saker som kan gå fel med Teslas kamera-bara system. Det kan felaktigt mäta avstånd.”

Raj Rajkumar, professor vid Carnegie Mellon, säger:

“Det är extremt utmanande att samla data från alla möjliga element som motorcyklar och cyklar i olika väder- och trafikförhållanden.”

Tesla fokuserar helt på självkörningen just nu

Denna olycka kommer efter att vd Elon Musk och Tesla skjutit upp mer prisvärda bilar för att istället fokusera på självkörande fordon. Musk har sagt att han skulle bli “chockad” om Tesla inte uppnår full självkörningskapacitet i år.

NHTSA började undersöka Autopilot redan 2021 efter att ha identifierat mer än ett dussin olyckor där Teslor körde in i stillastående utryckningsfordon. De har också granskat hundratals andra olyckor som involverar systemet.

ANNONS

Vi kanske kan vara överens om att det krävs betydligt mer utveckling för att de självkörande Teslorna ska kännas tillräckligt pålitliga. Men glöm inte att det alltid är du som “förare” som har det totala ansvaret oavsett om bilen är självkörande.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS