Ford GT LM Edition blir slutet på den andra och nuvarande generationens super-Ford – bilmodellen vars extremt påkostade anfaders enda syfte var att sätta Enzo Ferrari på pottkanten.
Sista GT erinrar om hur Ford överträffar Ferrari
Mest läst i kategorin
När det begav sig ska det enligt sägnen ha gått till på ungefär följande sätt.
Henry Ford II gav sig på att köpa bilmärket Ferrari, inklusive racingstallet. Den sista detaljen var mer än vad Enzo Ferrari var villig att gå med på – Scuderia Ferrari var ju själva kronjuvelen. Pinsamt för Henry “Hank the Deuce” Ford.
Vederbörande gjorde då det enda rätta (givet den sortens megalomani som rimligtvis följer av att ärva ett av världens viktigaste industriföretag, inklusive dess upphovsmans fullständiga namn): han kastade omkring 25 miljoner 60-talsdollar på en hämndaktion, som fick namnet Ford GT40.
Le Mans-Forden är ett arv värt att fira
GT40 blev en så legendarisk modell att Ford under det förrförra decenniet bestämde sig för att väcka liv i Le Mans-arvet med hjälp av den retrodesignade superbilen Ford GT.
När Ford år 2016 firade 50-årsjubileum för 1966 års Le Mans-vinst var det dags för en ny generation av Ford GT, och en ny vinst på Le Mans.
Det är den vinnarbilen som har fått agera förebild när de sista 20 exemplaren av den andra generationens Ford GT ska byggas. Bil nummer 68 gick i rött och blått, och så även den mycket exklusiva Ford GT LM Edition.
Senaste nytt
Likt en racerbil har Ford GT LM Edition en asymmetrisk inredning
Det som skiljer denna sista modell från “vanliga” Ford GT (en bil som oavsett variant är närmast omöjlig att få köpa) är i huvudsak färg.
Exteriört ackompanjeras karossens i huvudsak silvriga kulör av antingen blå eller röda accenter. Den kontrasterande färgen finns på karossens nedre regioner, samt runt glaspartiet som täcker den mittmonterade V6-motorn.
På insidan får man en väldigt blå eller röd förarstol, medan inredningen i övrigt går i svart. Det ska föra tankarna till en racerbil, som ju av viktbesparingsskäl bara utrustas med en stol och då bakom ratten.
Äkta racing-DNA
Det må låta som ett märkligt designuttryck, men det är inget jämfört med plakatet som från sin plats på instrumentbrädan skvallrar om bilens unikhet.
Den är nämligen tillverkad av en legering innehållandes nermald vevaxel från den Ford GT som knep tredjeplatsen i 2016 års upplaga av Le Mans 24-timmarslopp. Något ska man ju göra för att differentiera den tionde specialmodellen i ordningen.
Slutligen har LM Edition ett särskilt, 3D-printat avgassystem – och sannolikt ett astronomiskt högt pris. Men det lär knappast drabba någon fattig; det drabbar högst 20 välbemedlade VIP-kunder till Ford.
Läs även: Test: Ford GT
Redaktör på Högsta Växeln.
Redaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.