Varje år drar vi på redaktionen ihop ett gäng bilar vi testar över jul och nyår – så kallade (h)julbilar. I år består jul- och nyårsstallet av sex droskor som vi har valt med omsorg.
Sex bilar vi testar över jul och nyår
Mest läst i kategorin
Det är en blandning av både sprillans nytt och mer beprövade kärror. Tre av fem sex bilar är helt elektriska. Nedan följer alla olika bilar i bokstavsordning.
En salig blandning bilar
Senaste nytt
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio
Stelvio Quadrifoglio har länge varit en av våra favoritsuvar – den lyckas kombinera italiensk flärd med, öh, italiensk praktikalitet och känns mer som en het halvkombi än en suv. Det gäller åtminstone den kördynamiska biten.
Den 2,9-liter stora V6:an under huven pumpar ut 510 hästkrafter och sägs vara en Ferrari-V8 i trekvartsformat. Vi har testat den flera gånger förut men nu tar vi reda på hur den tar sig an ett snöigt Sverige.
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio börjar på 1 082 000 kronor.
BMW 230e
Nya BMW 230e är en laddhybrid som stoltserar med hela 326 hästkrafter – lika mycket som förra generationen BMW 340i. I stället för att vara bakhjulsdriven – på typisk BMW-manér är emellertid nya 2-serie Active Tourer famhjulsdriven.
Frågan är dock om den kan kännas som en riktig BMW, trots att den rent objektivt inte besitter några av tradtionella egenskaperna som man är van vid hos det tyska märket.
BMW 230e kostar från 487 300 kronor.
Fiat e-Scudo
Vi har nya Fiat e-Scudo, ännu en italiensk bil i julflottan. Som namnet antyder är e-Scudo helt enkelt elversionen av Scudo.
Vi testar varianten med det stora batteriet – 75 kWh som har upp till 32 mils räckvidd enligt WLTP och stoltserar med generösa utrymmen, helt enkelt en skåpbil som går på el.
Fiat e-Scudo börjar på ungefär en halv miljon, exklusive moms.
Land Rover Defender 130
Vi har flertalet gånger testat nya Land Rover Defender, både i det korta 90-utförandet samt det lite större 110-utförandet. Nu har emellertid en ny variant dykt upp, en med upp till åtta sittplatser, som kallas för 130.
Den ser lite ut som en 110 som har en för stor ryggsäck. Vår testbil är en D300 som har en 3-liters rak dieselsexa på 300 hästkrafter.
Land Rover Defender 130 D300 kostar från 1 038 900 kronor.
Kia Niro EV
Förra generationen Kia e-Niro (som alltså nu har bytt namn till Kia Niro EV) var en riktig storsäljare. Den tar sig an en pragmatisk approach till det här med elbilar och skryter inte om vad den drivs av för något.
Nya generationen tar avstamp i just den inställningen, men tar Niro som modell till nästa nivå – medan föregångaren var som ett sömnpiller på hjul, inte minst designmässigt, är den nya generationen mer i linje med märkets flaggskepp, EV6.
Kia Niro EV kostar från 530 500 kronor.
Volkswagen ID. Buzz
Nya Volkswagen ID. Buzz har det skrivits mycket om och uppståndelsen kring den nya ikoniska elbilen är enorm.
Den placerar sig jämte Volkswagen Transporter T6.1 och T7 i utbudet och är en av många elbilar som kör på det nostalgiska spåret.
Vi har tidigare provkört den – samt dess transportbilssyskon – men nu är det en fråga om hur den tar sig an snö, kyla och de tuffa tag som gäller under jul och nyår.
Volkswagen ID. Buzz börjar på 625 000 kronor.
Läs även: Recension av Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio
Läs även: Recension av Land Rover Defender 90
Läs även: Recension av Volkswagen ID. Buzz Cargo
Läs även: Provkörning av Volkswagen ID. Buzz
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.