Den överlevde andra världskriget inmurad bakom en vägg.
1987 gjorde bilen sensation när svenske klipparen Hans Thulin ropade in den som världens dyraste bil.
Få bilar har haft ett mer händelserikt liv än denna Bugatti Royale Type 41.
Sensation när svenske miljardären köpte Bugattin
Mest läst i kategorin
Störst och pampigast av alla bilmodeller, Bugatti Royale Type 41 anses fortfarande vara dev mest speciella samlarbilen du kan uppbringa. Modellen togs fram till världens mest förmögna människor i slutet av 1920-talet. Den var mer än dubbelt så dyr som en Rolls-Royce. Ettore Bugattis yngre bror, Rembrandt, var skulptör. Han formgav kylarfiguren till den mäktiga Royale.
Bara sex exemplar byggdes av Ettore Bugatti, men bilen var så pompöst lyxig att det dröjde fem år innan den första bilen såldes under depressionen.
12,8-liters åtta
Bugatti Royale Type 41 hade en rak åttacylindrig motor på imponerande 12,8 liter, med för tiden häpnadsväckande effekten 275 hästkrafter. Motorn var så stark att den slog hastighetsrekord när den användes i ett tåg.
När andra världskriget slog till hade Ettore Bugatti fortfarande tre osålda bilar kvar. För att rädda dem undan kriget och tyskarna murade han in dem bakom en vägg i familjens hem i Ermenonville.
Såld för två kylskåp och 3000 dollar
När freden kom såldes två av bilarna till den amerikanska racerföraren Briggs Cunningham som fick den för två kylskåp och en liten summa pengar.
Han vårdade sina Bugatti-bilar ömt, vilket visade sig bli hans livs bästa investering. 1987 sålde han den ena på Christie’s auktion för 5,5 miljoner pund. En summa som i dag motsvarar omkring 215 miljoner kronor och gjorde Bugattin till världens dyraste bil.
Köpare var ingen mindre än den svenske fastighetsklipparen Hans Thulin som blivit mångmiljardär på några få år. Trots att världens börser börjat rasa en månad tidigare hade Thulin mod att ropa in världens dyraste bil.
Gjorde vinst på bilen
När Hans Thulins fastighetsimperium kollapsade som ett korthus i början på 1990-talet tvingades han sälja Bugattin. Men till skillnad från fastigheterna blev den en vinstaffär för Thulin. Han sålde bilen för 15,7 miljoner dollar i Las Vegas, men det är oklart var de pengarna tog vägen. Hans Thulin gick i personlig konkurs och uppges i dag leva i en lyxvilla i Rio de Janeiro.
Nästa anhalt för Bugattin blev Japan. Under 10 år levde den i ett underjordiskt garage i Tokyo. Strax efter millennieskiftet såldes den på auktion till Schweiz av en anonym samlare. Priset var något av en besvikelse: 10 miljoner dollar.
Enormt lång motorhuv
De få som fått prova en Bugatti Royale Type 41 säger att körupplevelsen inte liknar något annat. Motorhuven du blickar ut över är enorm och mer än dubbelt så lång som hos en vanlig bil. Den raka V8:an lär ha ett aningen nervöst ljud. När kopplingen släpps upp glider bilen i väg majestätiskt och de enorma hjulen sägs svälja ojämnheter med bravur.
Vad en Bugattin Royale är värd i dag är svårt att uppskatta, ägarbyten är extremt sällsynta. Kanske är den fortfarande världens dyraste bil, men konkurrensen med Ferrari 250 GTO lär vara hård.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.