Dagens PS

Senatorer rasar mot dataläckor från bilar

Senatorerna Ron Wyden och Ed Markey vill sätta hårt mot hårt mot spionerna. (Foto: Mariam Zuhaib/TT och Kamran Jebreili/TT)
Senatorerna Ron Wyden och Ed Markey vill sätta hårt mot hårt mot spionerna. (Foto: Mariam Zuhaib/TT och Kamran Jebreili/TT)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 02 aug. 2024Publicerad: 02 aug. 2024

Två amerikanska senatorer är rasande över att biltillverkare säljer förares data. De vill att Federal Trade Commission (FTC) ska utreda saken.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Senatorerna Ron Wyden och Ed Markey har två gånger skrivit till FTC. De ber dem granska hur data delas och de listiga metoder biltillverkarna använder för att få oss att ge vårt samtycke, rapporterar Carscoops.

Hyundai, GM och Honda på listan

De pekade ut GM, Honda och Hyundai i ett 16-sidigt brev till FTC. De förklarade hur biltillverkarna sålde information om när och var bilägarna använde sina bilar. Dessutom såldes data om hur försiktigt eller vårdslöst de körde, till ett dataväxlingsföretag. Företaget, Verisk, sålde vidare informationen till försäkringsbolag som använde den för att höja premierna för vissa förare.

Senator Wyden säger att Hyundai delade data från 1,7 miljoner bilar med Verisk. Verisk betalade $1,043,315.69, eller 61 cent per bil. Honda delade data från 97,000 bilar för $25,920, eller 26 cent per bil. GM har ännu inte avslöjat hur mycket de tjänade på att sälja våra uppgifter.

Honda är ett av de bilmärken som ligger illa till i processen. (Foto: Getty Images)
Honda är ett av de bilmärken som ligger illa till i processen. (Foto: Getty Images)

Det handlar om lögnerna

Utöver försäljningen av data från uppkopplade bilar är senatorerna oroade över de vilseledande metoderna, eller “dark patterns”, som biltillverkarna använde för att få tag i informationen från första början. De sa till förare att de behövde samtycka till datadelning för att få säkerhetsuppdateringar och varningar.

Alla tre biltillverkarna förnekar att de har vilselett fordonsanvändare. De hävdar att varje förare medvetet måste godkänna villkoren för datadelning innan de gav sitt samtycke. I sommar har GM övergett sin Smart Driver-teknik och Hyundai sitt Driver Score-program. Dessa funktioner övervakade hur vi accelererar och bromsar.

Hyundai har också anklagats för att ha fuskats med data om förare. (Foto: Getty Images)
Hyundai har också anklagats för att ha fuskats med data om förare. (Foto: Getty Images)
ANNONS

Toppen av isberget

“De problematiska metoder vi har upptäckt och dokumenterat i detta brev är förmodligen bara toppen av isberget,” skrev Wyden och Markey till FTC. “Verisk har offentligt bekräftat att de sålde förardata från tre biltillverkare, men media har rapporterat att andra dataväxlingsföretag, som LexisNexis, fortfarande säljer förardata.”

Senatorerna vill att FTC ska agera hårt mot biltillverkare och dataväxlingsföretag i detta fall. FTC har tidigare agerat mot två företag som sålde data från smartphoneappar.

“FTC bör hålla biltillverkarna ansvariga. De delade sina kunders data med dataväxlingsföretag utan att få informerat samtycke. Även dataväxlingsföretagen, som sålde data som inte hade erhållits på ett lagligt sätt, bör hållas ansvariga,” proklamerade de.

Biltillverkarnas spionskandal: Säljer din data för småpengar

Två amerikanska senatorer har satt igång en stor utredning. Bilföretagen har tydligen samlat in och sålt data till försäkringsbolag för praktiskt taget

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS