Efter succén med den amerikanska arméns Jeep, ville försvaret ha ett ännu bättre all-round-fordon i sin fordonspark. Här läser du hur det gick.
Seep: Jeepens okända syskon
Mest läst i kategorin
Vet du egentligen vad bilmärket Jeep står för?
Vi misstänker att du inte gör det. Historien är kort och enkel.
När den amerikanska armén behövde ett lätt fordon för att smidigt kunna ta sig fram i terrängen, konstruerades en enkel bil, för två till fyra personer.
Bilen skulle fungera bra i terräng, kunna ta sig över grunda vattendrag, samt vara enkel att reparera och plocka isär, för att smidigt kunna skeppas till olika krigsplatser.
Fordonet kom på pappret att kallas General Purpose Vehicle, GPV, där de första två bokstäverna, G och P, lästes ut som J och P – alltså Jeep.
Jeepen blev en succé och snart ville US Army utveckla konceptet med en simmande variant på samma tema.
En simmande variant
Uppdraget att konstruera en 1 200 kilo simmande variant av Jeepen gick till båtkonstruktören Roderick Stephens Jr på yachtkonstruktörsbyrån Sparkman & Stephens i USA.
Bolaget hade tidigare konstruerat en större amfibiebil kallad DUKW, som hade visat sig vara mycket nyttig för förflyttningar, och det var den som nu också fick stå som grundidé för den nya bilen.
Den nya bilen, som baserades på samma plattform som Jeepen, blev också en mindre variant av DUKW, och sattes efter upphandling i produktion av Ford där den snabbt fick smeknamnet “Seep” i folkmun.
Trög på land och vatten
Så snart modellen hade börjat levereras ut till förbanden, kom dock larmrapporterna.
Bilen var alldeles för långsam på land, och på tok för långsam och trög i vattnet.
De låga sidorna på bilen höll inte vattnet utanför, och den svaga motorn gjorde att bilen körde fast på ställen där den “vanliga” Jeepen lätt tog sig förbi.
Efter drygt 12 000 fordon blev det därför stopp i fabrikerna och Seepen lades på hyllan.
Gillades i Sovjet
Dock hade ett antal exemplar skeppats till den Sovjetiska armén som tyckte bättre om den.
Efter några modifikationer, började de således tillverka bilen själva under namnet GAZ-46 i ett stort antal.
Efter andra världskriget har ett antal Seepar används civilt för olika äventyrsexpeditioner. Mest känd är australiensaren Ben Carlin som använde en Seep för att ta sig jorden runt.
Läs mer:
Jeep vinkar adjö till V8:an (Dagens PS)
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.