Dagens PS

Se upp på banan för Koenigsegg Jesko Attack

Koenigsegg Jesko Attack
Den orangea färgen har en särskild betydelse för Koenigsegg – den har funnits med sedan 2004. (Foto: Koenigsegg)
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs
Uppdaterad: 17 okt. 2023Publicerad: 28 juli 2021

Koenigsegg Jesko Attack är specialbyggd för att skapa så mycket nedåtkraft som möjligt, för optimal prestanda på racingbanan.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Lagom till produktionsstart av Koenigsegg Jesko har bolagets vd Christian von Koenigsegg filmat en video där han går igenom bilen (se länk nedan).

Tidigare har man visat upp Koenigsegg Jesko Absolut, versionen som prioriterar topphastighet över nedåtkraft och kan identifieras genom avsaknaden av en bakvinge. Nedåtkraften är på upp mot 3000 pounds (1360 kilo).

Trippla dämpningar på både fram- och bakaxel

Nu visar företaget också upp Koenigsegg Jesko Attack, där nedåtkraften i stället prioriterats för att ge en så bra prestation på bana som möjligt. Det görs genom en massiv bakvinge och andra aerodynamiska attibut. Nytt är också trippla dämpningar på både fram- och bakaxel. BBC Topgear gör en bra genomgång om detaljerna.

Koenigsegg Jesko Attack

Koenigsegg Jesko Attack är optimerad för racingbanan. (Foto: Koenigsegg)

Koenigsegg Jesko Attack

Med Christian von Koenigsegg som förare. (Foto: Koenigsegg)

Precis som originalet kommer Koenigsegg Jesko Attack med en femliters dubbelturbo V8-motor som ger 1280 hästkrafter med bensik och 1600 hästkrafter med E85-bränsle. Bilen presenteras i en orange färg som har ett symbolvärde för Koenigsegg – färgen togs för första gången fram 2004 till originalbilen Koenigsegg CCR.

“Känns nästan som en Formel 1-motor”

Att bilen kommer utan svänghjul eller traditionell koppling gör att motorljudet blir extremt. “Det känns nästan som en Formel 1-motor”, säger Christian von Koenigsegg.

ANNONS

Koenigsegg Jesko är döpt efter grundarens far, Jesko von Koenigsegg.

Fakta om Koenigsegg Jesko

• Dubbelturbo Aluminium V8 på 5 liter, 4 ventiler per cylinder, plana vevaxlar, dubbla överliggande kamaxlar, smörjning med torrsump.
• Kompression: 8,6: 1
• Borrning: 92 mm Slaglängd: 95,25 mm
• 1,7 bar övertryck (2,2 bar med E85)
• Total motorvikt: 189 kg
• Bensin: 955 kW (1280 hk) vid 7800 rpm, rödmarkering vid 8500 rpm.
• E85: 1195 kW (1600 hk)
• Max vridmoment: 1500 Nm vid 5100 rpm

Läs mer: Koenigsegg: Då kan vi komma att tillverka elbilar

Läs mer: Koenigsegg satsar på nytt bränsle från vulkaner

Läs mer: Koenigsegg växer – måste anställa hundratals

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS