Branschorganisation spår utvecklingen för elbilsflottan i Sverige. Det ser ljust ut.
Scenario: Då tar elbilarna över landet
Mest läst i kategorin
I dag släpper intresseorganisationen Power Circle en rapport som sträcker sig över lång tid och som refereras av Ny Teknik.
Enligt den dominerar elbilar och laddhybrider marknaden 2026, men bara några år senare har elbilar tagit över helt, menar Power Circle som har sammanställt data från biltillverkare, prognosinstitut, konsumentundersökningar och företrädare från samtliga riksdagspartier.
“Det råder samstämmighet kring att minska fossiloberoendet i transportsektorn och att försäljningen av laddbara fordon bör öka”, skriver Daniel Kulin, sakkunnig inom e-mobilitet på Power Circle, enligt Ny Teknik som uppger att elbilar förra året svarade för 2 procent av nybilsförsäljningen.
Prognosen för innevarande år är 4 procent, både enligt biltillverkarnas branschorganisation Bil Sweden och av Power Circle, som är elkraftbranschens intresseorganisation.
Enligt prognosen väntas alltså elbilar och laddhybrider dominera på bilmarknaden 2026 och stå för 95 procent av nybilsförsäljningen, fördelat på 60 procent elbilar och 35 procent laddhybrider.
Ytterligare tio år senare tror Power Circle att försäljningen av laddhybrider helt klingat av och att det endast är elbilar som finns på marknaden.
”Det vi ser 2018 är att elbilsutvecklingen nu börjar ta ordentlig fart”, säger Alexandra Andersson, ansvarig för elbilsstatistiken på Power Circle.
Priset på elbilar tros vara detsamma som för bilar med förbränningsmotor kring 2025.
“I dag är omkring 8 procent av biltillverkarnas modellutbud elektrifierat. 2022 bedöms elektrifieringsgraden vara 34 procent och tre år senare mellan 50 och 80 procent”, heter det i artikeln, liksom att investeringsbidrag väntas vara av betydelse för konsumenter.
Om bonus malus är kvar på samma nivå som i dag beräknas elbilen bli billigare 2023 än en bil med förbränningsmotor, framgår det.
Där till kalkylerar Power Circle med att andra fördelar att vara elbilsägare kontra ägare till bilar som sätter negativt avtryck på klimat och miljö, exempelvis miljözoner, koldioxidskatt och laddinfrastruktur. Det som kan sätta käppar hjulet för elbilarnas frammarsch är politiska beslut, enligt branschen, som gör elbilar dyrare i kombination med svårigheter att ladda bilarna.
Sverige kan annars komma att följa Norges exempel, tror man, om än i långsammare takt.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.