Dagens PS

Scanias nya V8-hybrid: Brandbil med över 1 000 hk

Scania
Scania har utvecklad en hybriddrivlina som kombinerar en V8 och en elmotor. (Foto: Scania)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 05 juni 2023Publicerad: 05 juni 2023

Även brandbilar måste ta hänsyn till miljön. Därför erbjuder Scania nu en hybridlösning som debuterar i en flygplatsbrandbil. Resultatet? Över 1 000 hästkrafter.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Den nya brandbilen, en Titan T39-770 6×6, ska användas för att släcka bränder som kan uppstå på flygplatser.

Olika världar

De som någonsin sett en flygplatsbrandbil kanske har reagerat på att de ser helt annorlunda ut jämfört med en mer traditionell brandbil.

Anledningen är att flygplatsbrandbilar har helt andra krav ställda på sig än ordinarie brandbilar.

Till att börja med måste en flygplatsbrandbil kunna ha mer vatten med sig då det inte finns samma tillgång till vatten på en flygplats.

ANNONS

Senaste nytt

Tuffare tag

Utöver det måste flygplatsbrandbilar ha fler typer av kemikalier till hands för att kunna hantera de olika typer av bränder som kan uppstå på just en flygplats.

Fortsättningsvis är sannolikheten att en flygplatsbrandbil måste köras i terräng högre, varför de ofta är försedda med terrängdäck och – fyr-, sex-, eller åttahjulsdrift.

Scania har ett fokus på hållbarhet

ANNONS

Nu har Scania släppt en ny hybriddrivlina som ska användas i den tyska brandbilen Titan T39.

Den består av en 16,4-liters V8 på 770 hästkrafter och en elmotor på 380 hästkrafter.

Den totala systemeffekten blir således 1 150 hästkrafter medan vridmomentsiffran hamnar på 3 183 newtonmeter, vilket gör att brandbilen snabbt kan komma fram till lågorna som behöver släckas.

Den nya brandbilen, en Titan T39-770 6×6, ska användas för att släcka bränder som kan uppstå på flygplatser.

Olika världar

De som någonsin sett en flygplatsbrandbil kanske har reagerat på att de ser helt annorlunda ut jämfört med en mer traditionell brandbil.

Anledningen är att flygplatsbrandbilar har helt andra krav ställda på sig än ordinarie brandbilar.

Till att börja med måste en flygplatsbrandbil kunna ha mer vatten med sig då det inte finns samma tillgång till vatten på en flygplats.

Tuffare tag

ANNONS

Utöver det måste flygplatsbrandbilar ha fler typer av kemikalier till hands för att kunna hantera de olika typer av bränder som kan uppstå på en flygplats.

Fortsättningsvis är sannolikheten att en flygplatsbrandbil måste köras i terräng högre, varför de ofta är försedda med terrängdäck och – fyr-, sex-, eller fyrhjulsdrift.

Fokus på hållbarhet

Nu har Scania släppt en ny hybriddrivlina som ska användas i den tyska brandbilen Titan T39.

Den består av en 16,4-liters V8 på 770 hästkrafter och en elmotor på 380 hästkrafter.

Den totala systemeffekten blir således 1 150 hästkrafter och 3 183 newtonmeter, vilket gör att brandbilen snabbt kan komma fram till lågorna som behöver släckas.

Brandbilen är även försedd med sexhjulsdrift och rejäla terrängsulor.

Läs även: Kinas nya vidunder nu starkast – Scania petas
Läs även:
Podcast – vi körde lastbil hos Scania

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Energikris
Spela klippet

Europas energikris: Höga priser och tveksamma lösningar

Energikrisen i Europa visar på utmaningar med den gröna omställningen. Många länder är beroende av naturgas, särskilt på vintern när energibehovet är större – och Europas energikris smittar även Sverige. En kombination av en omställning till väderberoende energiproduktion och kalla vinterdagar har gett rekordpriser på el i Tyskland – och södra Sverige dras med i krisen. […]