Även brandbilar måste ta hänsyn till miljön. Därför erbjuder Scania nu en hybridlösning som debuterar i en flygplatsbrandbil. Resultatet? Över 1 000 hästkrafter.
Scanias nya V8-hybrid: Brandbil med över 1 000 hk
Mest läst i kategorin
Den nya brandbilen, en Titan T39-770 6×6, ska användas för att släcka bränder som kan uppstå på flygplatser.
Olika världar
De som någonsin sett en flygplatsbrandbil kanske har reagerat på att de ser helt annorlunda ut jämfört med en mer traditionell brandbil.
Anledningen är att flygplatsbrandbilar har helt andra krav ställda på sig än ordinarie brandbilar.
Till att börja med måste en flygplatsbrandbil kunna ha mer vatten med sig då det inte finns samma tillgång till vatten på en flygplats.
Senaste nytt
Tuffare tag
Utöver det måste flygplatsbrandbilar ha fler typer av kemikalier till hands för att kunna hantera de olika typer av bränder som kan uppstå på just en flygplats.
Fortsättningsvis är sannolikheten att en flygplatsbrandbil måste köras i terräng högre, varför de ofta är försedda med terrängdäck och – fyr-, sex-, eller åttahjulsdrift.
Scania har ett fokus på hållbarhet
Nu har Scania släppt en ny hybriddrivlina som ska användas i den tyska brandbilen Titan T39.
Den består av en 16,4-liters V8 på 770 hästkrafter och en elmotor på 380 hästkrafter.
Den totala systemeffekten blir således 1 150 hästkrafter medan vridmomentsiffran hamnar på 3 183 newtonmeter, vilket gör att brandbilen snabbt kan komma fram till lågorna som behöver släckas.
Den nya brandbilen, en Titan T39-770 6×6, ska användas för att släcka bränder som kan uppstå på flygplatser.
Olika världar
De som någonsin sett en flygplatsbrandbil kanske har reagerat på att de ser helt annorlunda ut jämfört med en mer traditionell brandbil.
Anledningen är att flygplatsbrandbilar har helt andra krav ställda på sig än ordinarie brandbilar.
Till att börja med måste en flygplatsbrandbil kunna ha mer vatten med sig då det inte finns samma tillgång till vatten på en flygplats.
Tuffare tag
Utöver det måste flygplatsbrandbilar ha fler typer av kemikalier till hands för att kunna hantera de olika typer av bränder som kan uppstå på en flygplats.
Fortsättningsvis är sannolikheten att en flygplatsbrandbil måste köras i terräng högre, varför de ofta är försedda med terrängdäck och – fyr-, sex-, eller fyrhjulsdrift.
Fokus på hållbarhet
Nu har Scania släppt en ny hybriddrivlina som ska användas i den tyska brandbilen Titan T39.
Den består av en 16,4-liters V8 på 770 hästkrafter och en elmotor på 380 hästkrafter.
Den totala systemeffekten blir således 1 150 hästkrafter och 3 183 newtonmeter, vilket gör att brandbilen snabbt kan komma fram till lågorna som behöver släckas.
Brandbilen är även försedd med sexhjulsdrift och rejäla terrängsulor.
Läs även: Kinas nya vidunder nu starkast – Scania petas
Läs även: Podcast – vi körde lastbil hos Scania
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.