Scania har “satt hela företaget i pant i princip” för att satsa på ellastbilar. Resultatet i det första kvartalet i år var 47 stycken levererade.
Scanias miljardfiasko: Levererade 47 ellastbilar första kvartalet
Mest läst i kategorin
Scania storsatsar på ellastbilar, men hittills går det trögt med försäljningen. Under det första kvartalet endast levererades 47 stycken – en minskning på 36 procent jämfört med samma kvartal i fjol.
Tidigare har lastbilsföretaget haft svårt att få igång produktionen, bland annat för att Northvolt hade svårt att leverera batterier. I fjol blev det bara 222 stycken.
“Det hade handlat om ett antal tusen fordon. Nu ser vi att det kommer fler battericeller från Northvolt och jag hoppas det blir ett uppsving under andra halvåret så vi kan börja beta av de beställningar vi har”, sa Scanias vd Christian Levin till Svenska Dagbladet på frågan om vad som hade hänt om de haft battericeller.
Brister i efterfrågan
Enligt sajten Carup har problemen med Northvolt ordnat upp sig och batteritillverkaren är varken flaskhals eller syndabock längre. Anledningen att Scanias nya stora fabriker i Södertälje går på tomgång är att det inte finns någon efterfrågan på ellastbilarna.
I en intervju med SVT ser Jennie Cato, PR-chef på Scania, framför allt två problem: Ellastbilarna är dyra och potentiella köpare måste fråga sig var de ska kunna ladda bilen.
“Det är ju så att ny teknik kostar mer än beprövad teknik. Vi gör det vi kan när det kommer till priser. Men när vi kommer upp i stora volymer så kommer priserna att sjunka”, säger hon till SVT.
“Satt hela företaget i pant”
Scania menar att politisk handling krävs för att de ska kunna räkna hem sin investering i ellastbilar. Stora reformer kring den gröna omställningen har beslutats om på EU-nivå, bland annat kring laddingsinfrastruktur, och fler reformer är på väg. Men det går inte fort nog, och mer krävs på nationell nivå, enligt Scania.
“Vi har ju satt hela företaget i pant i princip. Vi har investerat miljardbelopp”, säger Jennie Cato till SVT, och räknar upp både ny fabrik som invigdes i höstas och ett batterilabb.
Några tusentals ellastbilar har det ännu inte blivit, men Scania rullar på ändå eftersom de levererade 26 000 dieseldrivna fordon under det första kvartalet till god vinst.
Läs även: Scania sågar Northvolt: “Hade handlat om ett antal tusen fordon” (Dagens PS)
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.